FreeBSD 4,4 spontan boots?

From: Dennis Pedersen (none@mlists--daydreamer.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 26 May 2003 - 08:47:18 CEST

From: "Dennis Pedersen" <none@mlists--daydreamer.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: "BSD-DK" <none@BSD-DK--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: FreeBSD 4,4 spontan boots?
Date: Mon, 26 May 2003 08:47:18 +0200

Jeg har et par maskiner med FreeBSD 4,4 (FreeBSD 4.4-RELEASE) der pludselig
er begyndt at boote spontant.
2maskiner der kun kører ipfw,natd,syslogd,racoon(racoon-20010831a) - det
mærkelige i denne sammenhæng er at det kun er den ene af dem der booter (!).
Aha det er sikkert noget med strømmen der er ustabil i den ene ende (grundet
af den booter samme tidspunkt hver evig eneste dag give or take max 2min) så
jeg spænder en UPS foran.
Stadigt resultat.
Maskinerne er fuldstændig default installeret uden noget ekstra diller
daller (udover src). Hvor de er compilet op med
ipdivert-ipfirewall,ipfirewall_verbose,ipfirewall_verbose_limit=5000,
dummynet som fællesnævner.
Cron og sendmail er slået fra as well.

Men de har det med at boote hver dag omkring 1600, i et forsøg på at
udelukke det er en lokal process der lavede ravage prøvede jeg at sætte
tidszonen til LHST og ntpdate den så pengene passer.
Til min store overraskelse booter den stadigt omkring 1600.
En helt anden box der kun kører natd,syslogd og ipfw der står et helt andet
sted med nogle enkelte PC'ere bagved. Et nærmere kig på den afslører den
laver samme nummer. På stående fod kan jeg ikke lige huske om det var også
var omkring 1600, men det var ihvertfald samme tidspunkt dag efter dag kunne
/var/log/messages afsløre.

Hvad dælen er der galt?
Der er ingen fællesnævner på hardwaren udover det er 3com netkort
(forskellige mærker mellem alle 3 bokse) hvor een af dem kører perfekt)
Jeg har enda prøvet at skifte den ene box helt ud med en anden gammel kost
jeg havde til at stå - surpiiise , samme resultat.
Hvis jeg kigger i annoncements er nedenstående[1] umiddelbat det eneste jeg
kan finder der skulle passe på den beskrivelse - men hvad er "high-bandwith
connection" ? - taler vi den amerikanske defination eller?
Alle boxene sidder på 512/512 eller mindre, så high-bandwith kan der næppe
bliver tale om. Ej heller er der nogen på lanet der har interesse i at lægge
boxen ned.

/Dennis

[1]:
ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/CERT/advisories/FreeBSD-SA-01:52.fragment.
asc