Re: Performance problemer med OpenBSD (io) (fwd)

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 20 May 2003 - 09:33:20 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Performance problemer med OpenBSD (io) (fwd)
From: "Poul-Henning Kamp" <none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Tue, 20 May 2003 09:33:20 +0200

>Husk, at hvis du har vigtige data, som du ikke må miste, så kan
>softupdates være en dårlig ide.
>
>Hvis maskinen crasher kan det være at data (som et program tror er
>comittet) ikke er skrevet til disken (men kun ligger i ram).

Vås!

Hvis et program vil være sikker på at noget er skrevet til disk,
skal det bruge fsync(2) til at få denne garanti. Hvis det gør
det, garanterer softupdates også at der har ramt disk-drevet.

(At nogle disk-drev så lyver om hvorvidt data er på skiverne
eller kun i cache kan softupdates ikke gøre meget ved).

Hvis programmet ikke bruger fsync(2) har det ingen krav at gøre.

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956