Re: Firewall / proxy med authentication fra webbrowsers

From: angus@lyons.dk
Date: Wed 07 May 2003 - 08:24:01 CEST

From: angus@lyons.dk
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Wed, 7 May 2003 08:24:01 +0200
Subject: Re: Firewall / proxy med authentication fra webbrowsers

Umiddelbart lyder det for mig som om en vpn-løsning ville være
både lettere og mere korrekt til problem-stillingen.

Det offentligt tilgængelige trådløse net sættes op som et ganske
normalt net. Der dog kun tillader vpn-trafik til en bestemt addresse (
nemlig vores FreeBSD-box).

Herefter åbner den enkelte bruger så sin vpn-klient, authenticater
osv. osv. og har så en forbindelse til et virtuelt net, med gateway,
dns osv.
Dette net sættes op på klassisk vis i firewallen.

Ved denne metode er man også lidt bedre stillet i forhold til aflytning
af den enkeltes password og trafik.