Re: lidt diverse

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 27 Mar 2003 - 20:34:04 CET

Date: Thu, 27 Mar 2003 20:34:04 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: lidt diverse
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

> 1: undrer mig lidt over netkort. i Linux hedder det
> jo eth0, eth1 o.s.v..
> men på mine 2 servere er det hhv fxp0 og rl0 - Er
> det bare for rl=realtek og
> fxp=???

Fxp0 er Intel's netkort, hvad navnet kommer af, ved
jeg ikke. De har den egenskab at kernen kan bruge
DEVICE_POLLING, noget som kan sætte
overførselshastigheden op over netværket. Måden at
udnytte det på, er at lave din egen kerne, ligger i
/usr/src/sys/i386/conf, kopier GENERIC til f.eks.
KLON, og begynd at lave dine ændringer. Har du ikke
SCSI, kan du kommentere disse ud. I LINT-filen har du
noget kaldet DEVICE_POLLING, kopier det over i KLON,
og tag også HZ=1000 med over. Dette står udførlig
kommenteret i LINT-filen. Dernæst laver du en 'make
world' og 'make kernel KERNCONF=KLON' mens du står i
/usr/src. Lav dernæst en 'mergemaster -p' og tilsidst
en mergemaster.

> 2: Kan man ikke få farver i shell.. evt ved at ændre
> i .cshrc ? Nogen der

I ~/.Xdefaults har jeg linien 'XTerm*termName:
xterm-color', dette giver f.eks. biblioteker en anden
farve. Brug 'syntax enable' i ~/.vimrc, hvis du
benytter vim.

> har et tip? Også evt til at få en mere brugbar sti,
> fremfor host navnet?

Jeg bruger zsh, og har linien PROMPT='%m%~%#>' i
~/.zshrc. Hvad det hedder i csh ved jeg desværre ikke.

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan