Re: SV: Installere freeBSD på en laptop, der skal bruges i forbindelse med uddannelse?

From: Anders S. Jensen (none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 18 Jun 2003 - 23:53:23 CEST

Date: Wed, 18 Jun 2003 23:53:23 +0200
From: "Anders S. Jensen" <none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: Installere freeBSD på en laptop, der skal bruges i forbindelse med uddannelse?

On Wed, Jun 18, 2003 at 10:53:09PM +0200, Daniel Bahl wisely wrote:
> Nice Anders,
> Hvad er dine erfaringer med systemet ?

Ret overfladiske pt, men nogen gange skal man rive sig løs fra
den vandte trommerom og prøve noget helt andet.
Det er lige præcis hvad Plan 9 er: noget _helt_ andet!

Der er mange ting at sige om Plan 9, men det skal prøves.
Om ikke andet så bare for sjov, men også for at blive inspireret
til at tænke på en anden måde.

Med fare for at blive flamet som BSD-DK bestyrelsesmedlem
der tilsmudser en BSD liste med "fjentlige OS'er", tillader
jeg mig lige at nævne et par enkelte highlights.
Skynd dig at slette denne mail hvis det ikke interesserer
dig og modtag mine ydmyge undskyldninger.

Plan 9 er et distribueret udviklingsmiljø, i hvilket
Plan 9 terminaler bruger CPU servere og fil servere.

Alt er en fil!
Dette er udlevet i sin yderste konsekvens. Et vindue i
window manageren er en fil. Hvis man fx laver en
ls -l > /mnt/acme/new/body
bliver outputtet fra ls kommandoen puttet i body
feltet i et nyt Acme vindue (Acme er en...anderledes
editor).
Den hierarkiske filstruktur er et namespace, som
kan skræddersys for den enkelte process.

Musen er brugt udstrakt, idet vigtige funktioner
er lagt i denne. Der er ligefrem et begreb
som akkorder, som er flere museknapper holdt
nede på samme tid. Faktisk er der ikke brugt
cursor addressering i Plan 9 (en af Rob Pike
spidsfindigheder), hvilket kræver en del tilvænding
hvis man lige regner med at piletasterne skal
flytte cursoren; det gør de ikke!

vi er en Mips CPU instruction simulator. Don't confuse
it with an editor!

Acme er som sagt en editor men en lidt alternativ en
af slagsen. Den har vinduer arrangeret i kolloner som
har en 'tag' linie med et par af de mest anvendte
kommandoer (i forhold til den tekst der editeres).
Kommandoer er bare tekst, så hvis man klikker i 'tag'
linien kan man slette den og skrive noget nyt. Hvis
det man skriver er en kommando som Acme kender vil
den blive eksekveret hvis man klikker på den.
Tal om en konfigurerbar menu!
Vinduernes placering er grundigt overvejet (output
fra make (mk) popper altid op til højre og source
der editeres til venstre, osv.).

rc er shell'en (rc, because it runs commands).
Den minder lidt om en Bourne afart, men er alligevel
ret anderledes.

kan du regne ud hvad nedenstående gør?
cat fil >/dev/null >[2=1]

Enkelt ikke? Hm, jeg må vist hellere stoppe inden
det griber om sig, men jeg kan da varmt anbefale
at man prøver det for at se hvordan et helt anderledes
OS føles.
Man skal have i tankerne at det er mange af de samme
som har skabt og præget Unix (Ken Thompson, Dennis Ritchie,
Rob Pike, Dave Presotto, Phil Winterbottom, etc.) som
har lavet Plan 9 med formål at lave det ideelle
udviklingsmiljø på baggrund af lessons learned fra Unix.
Hvor vil jeg hen med det? Jo, hvis man vil give Plan 9
en chance bør man forsøge at anvende det som det er
tiltænkt (nogle vil forsøge at portere Xfree, hvilket
er fuldstændigt at misse pointen.) Grunden er at der
er nogle ret kompetente personer som har tænkt over
tingene og måske er det ikke så dumt selvom det føles
ekstremt bagvendt ved første øjekast.

Jeg er desværre kun nået til ekstremt bagvendt endnu,
men jeg er da indehaver af plan9.dk domænet, som
skal populeres med en just-for-fun Plan 9 side
en dag med tiden.

Mvh, Anders