Re: Problemer m. Host key verification

From: Allan Jensen (none@unik1971--hotmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 17 Jun 2003 - 10:29:15 CEST

From: "Allan Jensen" <none@unik1971--hotmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Problemer m. Host key verification
Date: Tue, 17 Jun 2003 08:29:15 +0000

>From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
>To: bsd-dk@bsd-dk.dk
>Subject: Re: Problemer m. Host key verification
>Date: Tue, 17 Jun 2003 09:47:10 +0200

>Du skal lære hvorfor SSH virker, hvad der gør at vi stoler på SSH
>

>hint:
>der genereres nøgler på serveren og disse præsenteres til brugeren
>der prøver at logge ind - før login
>
>Ved at sammenligne disse med known_hosts - dvs de nøgler man tidligere
>har verificeret hører til de maskiner man bruger - kan man se om nogen
>prøver at lave man -in-the-middle angreb.

> [...]
Jeg har læst om ssh og dets virkemåde, men jeg har ikke kunnet finde nogen
steder, hvor der står en løsning på dette problem jeg har her.
Jeg har kigget i known_hosts, hvor jeg blandt andet finder den ip-adresse
jeg prøver at forbinde mig til, hvor der blandt andet indgår en kode. Jeg
kan ikke jo ikke bare gå ind og ændre koden til den nøgle som der bliver
angivet i fejlmeddelelsen.
Jeg har været inde og slette indholdet af known_hosts, men intet positivt
resultat. Jeg har prøvet at slette hele brugeren og derefter oprettet den
igen, men uden positivt resultat.
Jeg har så prøvet at reinstallerer maskinen helt med samme hostnavn og ip og
der fik jeg det til at virke. MEN MEN, så opstod problemet igen efter et par
gange.
Jeg har læst en del om ssh og prøvet forskellige ting jeg nu har kunnet
komme på før jeg skriver herind, for man må jo også prøve noget selv inden
man spørger andre.

Allan :-)

Få Hotmail på mobilen http://www.msn.dk/mobile