Re: Generelt vedr. opdatering af FreeBSD

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 27 Dec 2003 - 15:04:19 CET

Date: Sat, 27 Dec 2003 15:04:19 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Generelt vedr. opdatering af FreeBSD

On Sat, Dec 27, 2003 at 02:40:27PM +0100, Allan Wermuth wrote:
> Jeg har, hjemme privat, installeret en lettere bedaget arbejdsstation
> (Pentium 266 MHz, 256 MB RAM, 4 MB S3 Virge) med FreeBSD release 5.1. Jeg

> har jeg gjort følgende som root:
>
> * cvsup'et
> * kørt "portsdb -Uu"
> * kørt "portupgrade -arR"
>
> Nu, ca. 2½ døgn efter, så kører opgraderingen af arbejdsstationen stadig!

Det er svært at sige, men hvis den stadig er i gang med at oversætte ports så
er der vel ikke noget galt. Hvis du har mange ports installeret som skal
hentes og genoversættes tager det rigtig lang tid.

> Hvad gør I, som bruger FreeBSD i et professionelt sammenhæng, når i skal
> opgradere jeres FreeBSD servere? Bruger i overhovedet portupgrade, eller
> kører i en "make world"?

Det virker som om du har misforstået noget. /usr/ports er en ramme for at
hente kildekode, konfigurere og oversætte det. Ports er al 3. parts softwaren
fra nettet.
make world bruger du kun til den officielle freebsd kildekode.
up2date på redhat henter og opdaterer allerede oversat kildekode - alstå
binære filer. Det betyder at din maskine blot skal pakke filerne ud.

Hvis du ikke bryder dig om ports kan du jo nøjes med de pakker der bliver
oversat til de forskellige releases.

Jeg plejer at bide i citronen og oversætte de ting der skal til, men jeg har
typisk både hurtigere maskiner end din og formodentlig færre pakker.
Desuden er der muligheden for at lave make package ud fra en port og sætte
een maskine til det og installere pakkerne på de andre maskiner hvor man skal
bruge dem.

Mvh.
Sven Esbjerg