Generelt vedr. opdatering af FreeBSD

From: Allan Wermuth (none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 27 Dec 2003 - 14:40:27 CET

Subject: Generelt vedr. opdatering af FreeBSD
Date: Sat, 27 Dec 2003 14:40:27 +0100
From: "Allan Wermuth" <none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej

Jeg har, hjemme privat, installeret en lettere bedaget arbejdsstation (Pentium 266 MHz, 256 MB RAM, 4 MB S3 Virge) med FreeBSD release 5.1. Jeg har installeret X og windowmaker. Efterfølgende har jeg via pkg_add installeret "docbook", men jeg har øjensynligt ikke fået alle nødvendige pakker/afhængigheder med, idet jeg bl.a. mangler programmet "db2pdf", som kan generere en pdf-fil udfra en sgml-fil.
Jeg besluttede derfor, at der måtte en generel opdatering af programpakkerne, incl. dependencies, til.

Efter at have læst en artikel af Dru Lavigne, på

http://www.onlamp.com/pub/a/bsd/2003/08/28/FreeBSD_Basics.html

har jeg gjort følgende som root:

* cvsup'et
* kørt "portsdb -Uu"
* kørt "portupgrade -arR"

Nu, ca. 2½ døgn efter, så kører opgraderingen af arbejdsstationen stadig!

Jeg er godt klar over, at det skulle tage lidt tid over en 1 Mbit ADSL forbindelse, og der skal jo også kompileres en del kildekode, meeen ........ er det normalt?

På mit arbejde, hvor der kører en del RedHat Linux som bliver opdateret med binære pakker ved hjælp af programmet "up2date", der tager en opgradering max. 1 time for ca. 100 programpakker. Vi ville ikke kunne acceptere, at en opdatering af en rimelig ny distribution skulle tage over 2½ døgn!

Hvad gør I, som bruger FreeBSD i et professionelt sammenhæng, når i skal opgradere jeres FreeBSD servere? Bruger i overhovedet portupgrade, eller kører i en "make world"?

Med venlig hilsen

Allan Wermuth