At komme spam til livs

From: Miklos (none@miklos--microsux.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 19 Dec 2003 - 16:34:06 CET

Date: Fri, 19 Dec 2003 16:34:06 +0100
From: Miklos <none@miklos--microsux.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: At komme spam til livs

Jeg skriver her da alle min mail services kører postfix under FreeBSD.

Der er som vi alle ved mere og mere spam, og diverse regeringer etc.
laver 'spam love' for at komme problemet til livs. I Sydkorea er de gået
så langt at det koster penge at sende email, hvilket reducerede spam
kraftigt og forsøget betragtes som en success, hvilket flere politikere
verden over har bemærket.

Personligt ville jeg frygte sådan en udvikling, hvor emails skal koste
penge at sende, men hvad er der af effektive alternativer?

Er det realistisk at man laver er hireaki ala DNS strukturen der
simplethen indeholder en liste over godkendte smtp servere verden over?
Og de så er sat op efter nogle specielle specifikationer. F.eks. skal
man have en 'brugerkonto' for at kunne sende mail overhovedet, denne
konto skal naturligvis være gratis, men man skal verificere hvem man er,
f.eks. via dokumentation, for overhovedet at modtage kontoen - dette er
naturligvis kun brainstorming.

Som jeg skrev før frygtede jeg at udviklingen bar i retningen af et to
delt system - et der koster penge som primært erhvervslivet vil benytte
sig af og et til private begravet i spam.

Spørgsmålet er om at man ikke bør redesigne hele post-systemet fra
bunden og derved komme spam til livs.

Der er nogle andre spørgsmål der kan rejses, så som anonymitet, hvilket
jeg personligt godt kan leve uden mht. mail, men det er naturligvis en
smagssag.

Er der allerede 'projekter' der arbejder på at tackle spam problemet
mere effektivt en blackholing af smtp servere / filtre etc.?

Mvh,
Mikkel "Miklos" Georgsen