Re: *bsd og arabisk

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 18 Dec 2003 - 11:41:07 CET

Date: Thu, 18 Dec 2003 11:41:07 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: *bsd og arabisk
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

 --- Phil Regnauld <none@regnauld--starBSD.org> skrev: .lh.bsd-dk.dk>
Claus Guttesen
> *bsd?
>
> Har en af mine venner som var i Kabul (Afghanistan)
> i sisdte
> uge for at lige rette på .AF
>
> har han en meget vel skrevet introduktion til
> Unicode :) Og problemet er at der
> er meget lidt (stort set 0) understøtellse på OS
> niveauet af Unicode, både hos Linux og *BSD.

Tak for det meget informative svar. Fandt en artikkel
på pol.dk om dansk plan for demokrati overfor arabiske
lande. Linken er
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=297356

En pot kunne jo sagtens bruges til at lægge støtte ind
til arabisk og andre sprog på *bsd/linux, så flere
græsrodsorganisationer mm. kan nyde godt af
ud-af-boksen-understøttelse af deres skriftsprog.

Hvem har kontakter til regeringen/folketinget? Her må
vi massere lidt!

> .FR). Der er
> 1 1/2 mænd til at drive .AF, og 8 til at skrive
> "domain policies"
> i regeringen...

Ja, det viser jo blot, hvor fokus er, og at man er
bange for hvad det fæle internet kan liste ind af
forbudte tanker.

Her i Norge er det blot alkohol-problematikken man
forsøger at bekæmpe med alskens afgifter ;-)

> (de fleste C applikationer
> i base systemet regner fortsæt som 1 byte = 1
> char). Det gør det ikke
> nemt for skrifte som arabisk, sanskrit, cambodian,
> eller kinesisk (uden
> at tale om right-left top-down problemer)...

Apple har i OS X (mener jeg) fuld UTF8-understøttelse,
og har lagt alskens rutiner ind i deres
udviklings-miljø som kan konvertere mellem objective-c
(7/8-bit) og UTF-8. Men det fjerner vel næppe helt de
problemer som du nævner foroven.

Hvis det er en del af Darwin, vil det være
tilgængeligt (uden at jeg helt kender Apple's licens).

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan