Re: nfs på FreeBSD 5.1

From: Simon L. Nielsen (none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 19 Aug 2003 - 21:43:36 CEST

Date: Tue, 19 Aug 2003 21:43:36 +0200
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: nfs på FreeBSD 5.1

On 2003.08.19 21:25:00 +0200, Claus Guttesen wrote:
> Jeg kan ikke nfs-mounte fra min FreeBSD 5.1. Den er
> klient, og skal koble sig op på en RedHat 7.3
> nfs-server. Andre klienter kan koble sig op til
> Linux'en.
>
> /etc/rc.conf:
> nfs_client_enable="YES"
>
> /etc/fstab:
> nfs-srv:/mount/a /mount/a nfs rw 0 0
>
> Fejlen jeg får er:
> [udp] nfs-srv:/mount/a: RPCMNT: clnt_create: RPC:
> Program not registered

Det kunne være noget med TCP/UDP NFS... prøv evt at force den til det
ene eller det andet.

> I håndbogen står der, at man skal starte portmap, men
> den kommando finder jeg kun på FreeBSD 4.x.

portmap hedder rpcbind fra 5.x, men den burde ikke være nødvendig for at
køre NFS klient (AFAIR).

> nfsiod har jeg startet manuelt med 'nfsiod -n 4', uden
> held.

nfsiod er kun for forbedret performance, det er ikke et krav for at NFS
fungerer.

Ud over det har jeg detsværre ikke lige nogen ideer. Jeg har kun prøve
NFS mellem FreeBSD 4.x/5.x maskiner, og det virker fint.

--
Simon L. Nielsen
FreeBSD Documentation Team