Re: Tak for i gå

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 01 Aug 2003 - 08:47:39 CEST

From: "Jesper Louis Andersen" <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Fri, 1 Aug 2003 07:47:39 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Tak for i gå

Quoting Torben Sørensen (ts@interactive.as):

> Mange tak for i går... det var rigtig godt!
> Jeg håber vi kan få stablet noget ligende på benene i BSD-DK, så man ikke
> skal lede 4.344.155 faqs på 78 sprog igennem for at finde en brugbar
> vejledning, til den mest basale installation og opsætning af de
> forskellige BSD distributioner.

Nu er vi så heldige at vi står way better end Linux generelt gør med
henblik på dokumentation:

For FreeBSD har vi ''FreeBSD Handbook'', der beskriver den basale
systemkonfiguration

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html

For OpenBSD har vi ''OpenBSD Documentation and Frequently Asked
Questions''

http://www.openbsd.org/faq/index.html

Og for NetBSD har vi ''The NetBSD guide''

http://www.netbsd.org/guide/en/

---

Det betyder at dokumentation på systemerne allerede foreligger. For FreeBSD og NetBSD's vedkommende endda allerede i DocBook formater. Det der mangler er dokumentation på dansk, men man kan jo oversætte ovenstående til at starte med, hvis man keder sig.

Jeg finder det mere interessant at samle nogle intelligente erfaringer såsom FreeBSD's tuning(7) man-page og lignende. Som regel er det de spørgsmål folk har.

Vi kunne sagtens skrive ''Kunsten at vælge rigtigt''. Introduktionen kunne så passende selvironisk starte med en dialog mellem en FreeBSD, OpenBSD og NetBSD fanatiker ;) (Min verden inkluderer ikke rigtigt OSX og DragonflyBSD endnu ;)

-- j.