Re: Backup-server

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 27 Sep 2002 - 16:38:36 CEST

Date: Fri, 27 Sep 2002 16:38:36 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Backup-server
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

> Tak for et (næsten) fyldestgørende svar. Humlen er,
> at jeg nu mere havde
> tænkt på en diskbaseret løsning, men er det for
> usikkert? Det drejer sig om

> foreslå en SCSI-RAID-løsning, eller blot en
> ATA-RAID?

Du kan sætte et vinum-volume op på en FreeBSD-maskine,
sætte fire IDE-diske med 100-200 GB på hver, og lade
vinum koble de fire diske sammen i en logisk enhed.

Vinum er lidt svært i starten, der er ikke skrevet så
mange gode howto's, men når det først spiller, er det
ret godt.

Jeg skrev en lille huske-seddel på vinum, og hentede
de fleste oplysninger fra denne link som jeg fandt her
på bsd-dk. Her er min lille kogebog.

Der er to forskellige måder at koble diskene sammen
på, concat og stripe. Concat har den fordel at de
enkelte diske/partitioner ikke behøver at være lige
store. Ulempen er at at nogle diske kan lave meget
mens andre ligger stille. Så har du stripe, hvor vinum
fordeler dataene på alle diske, fordelen er her at
hver disk laver lige meget/lidt. Ulempen er at hver
partition skal være lige stor.

Da du blot skal bruge det til backup, kan du lave et
concat-vinum. Chancen for at _både_ din Win
2000-maskine og backup-maskinen går i stykker på samme
er ikke særlig stor.

Hilsen
Claus

Opskriften er hentet fra
http://www.jurai.net/~scanner/vinum-howto.html.
Går i store træk ud på dette:

1. Partioner diskene. Giv dem et fiktivt mount-punkt.
Dette skal ikke bruges senere.
2. Vinum kan ikke håndtere FreeBSD's standard-etiket
som er 4.2BSD. Den skal ændres til vinum (med små
bogstaver). Brug kommandoen 'disklabel -e disk-navn',
hvor disk-navn kan være da0 for SCSI-diske. Det er
tredie eller næstesidste linie der skal forandres.
3. Lav en vinum-konfigurations-fil. Eks. er

drive d1 device /dev/da1s1e
drive d2 device /dev/da2s1e
drive d3 device /dev/da3s1e
volume picturebackup
   plex org striped 512k
      sd length 34707m drive d1
      sd length 34707m drive d2
      sd length 34707m drive d3

En anden type end striped er concat, som kan håndetere
partitioner af forskellig st¢rrelse.

4. Start vinum-programmet med kommandoen vinum. Lav
vinum-sættet med 'create -f din-konfig-fil'. Afslut
dernæst vinum med 'quit'.

5. Nu skal vinum-sættet formateres. Brug 'newfs -v
/dev/vinum/newfs -v navn-på-vinum-volume' eller 'newfs
-v /dev/vinum/picturebackup' som fra
eksempel-konfigurationen.
Den formaterer volumet, så det kan benyttes.

6. Editer /etc/fstab så vinum-sættet mountes
automatisk under boot. Eks på opsætning kan være

/dev/vinum/picturebackup /vinum ufs rw
         2 2

7. Tilf¢j linien start_vinum='YES' til /etc/rc.conf.

Beskyt din computer mod virus og misbrug! Læs mere i Yahoo! Sikkerhedscenter på dk.shopping.yahoo.com/sikkerhedscenter