Re: Backup-server

From: Lars Josephsen (none@hunter--dina.kvl.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 27 Sep 2002 - 14:39:02 CEST

Date: Fri, 27 Sep 2002 14:39:02 +0200
From: Lars Josephsen <none@hunter--dina.kvl.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Backup-server

On Fri, Sep 27, 2002 at 12:58:15PM +0200, Anders Østergård Jensen wrote:
> Hej,
>
> jeg vil gerne høre jeres forslag til en *BSD-baseret server til backup. Den
> skal ca. en gang i ugen tage backup af en Windows 2000-baseret filserver
> (*shiver*). Har I nogle forslag til operativsystem, hardware (gerne billigt)
> og netværksprotokol?

Jeg bruger en FreeBSD maskine med et DLT drev. DLT er ikke det allerbilligste,
men det er pålideligt, hvilket er en glimrende egenskab for backuphardware.
PROconsult[1] har et internt HP drev til 11K. SCT[2] har muligvis det samme drev
til 10K. Hvert bånd har plads til 40GB (uden komression) og koster cirka 400 kr.

> - Jeg har spekuleret lidt på en sambabaseret serverløsning, men findes der
> mere optimale (sikkerheds- og hastighedsmæssige) alternativer?

Amanda[3] kan tage backup af Windows maskiner over SMB. Desuden findes
en Win32 klient til Amanda[4].

Disclaimer: Jeg har ikke selv prøvet at tage backup af Windows maskiner
med Amanda, jeg bruger den kun til Unix.

M.v.h.

Lars

[1] http://www.proconsult.dk/katalog/storage/til-back/backdlt/dltc7504a.html
[2] http://www.sct.dk/
[3] http://www.amanda.org/
[4] http://sourceforge.net/projects/amanda-win32/

--
Lars Josephsen <none@hunter--dina.kvl.dk.lh.bsd-dk.dk> LJ667-DK
System Administrator, Department of Mathematics and Physics