Re: send email fra shell script

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 30 Oct 2002 - 22:26:34 CET

Date: Wed, 30 Oct 2002 22:26:34 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: send email fra shell script
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

> Derfor vil jeg gerne lave et lille shell script der
> laver en tar.gz-fil og
> sender til en email adresse... kan man det?? Og
> hvordan??

Det kan man sagtens. Du skal bruge uuencode for at
lave tar-filen om til en "tekst"-fil som du skal have
i selve mailen (kroppen, body'en). Den sendes så til
en modtager, som skal bruge uudecode for at kode den
tilbage.

For at sende mailen kan du bruge kommandoen
'cat uuencoded-tekst-fil |mail -s "subject"
modtager@mit.domæne'.

Cat-kommandoen siger sig selv, outputtet ryger over i
mail-kommandoen som tager flere argumenter. -s er
subject, er det flere ord må du bruge anførselstegn.

Jeg har lavet det for nogle år siden, og husker ikke
lige detaljerne.

Men prøv at kigge på internettet, og se hvad der er af
eksempler på uuencode/uudecode/shell scripts.

Hilsen
Claus

Beskyt din computer mod virus og misbrug! Læs mere i Yahoo! Sikkerhedscenter på www.yahoo.dk/sikkerhedscenter