Re: SV: freebsd 4.7

From: Robert Martin-Legène (none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 30 Oct 2002 - 20:40:04 CET

Date: Wed, 30 Oct 2002 16:40:04 -0300
From: Robert Martin-Legène <none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: freebsd 4.7

> Din ISP har sikkert adskellige NTP servere. Derudover er placeringen af
> NTP serveren ligegyldigt. Hvis du har kritisk brug for en lokal
> tidskilde maa du koebe en GPS eller DCF77 modtager. Soeg efter phk gps
> paa Google for et par referencer.

Ja, det tror jeg at de fleste ISPere har. Men supporten kender
garanteret ikke en kegle til NTP, så jeg har ikke engang gidet
ringe.. istedet bruger jeg nogle af "Jesper Skrivers" unavngivne
hosts, som sikkert ikke må misbruges af sådan nogen som mig ;)
(måske medmindre det lige er mig, erhm).

Fordelen ved at bruge en "nær" server er selvfølgelig at der
ikke er vilde gevinster ved at bruge en server i Indien og
Sydafrika, hvis jeg kan få det hele fra Skandinavien. Der er
ekstra svartid (=usikkerhed?) samt at jeg finder det som spild
af båndbredde, selvom det er lidt for et par enkelte hosts.
Jo nærmere serveren står, jo mindre er desuden sandsynligheden
for at forbindelsen er afbrudt, og bruger man ntpdate forbinder
den sig til alle serverne man angiver (men nok ikke til alle A
RRs?). Og det gør {x,}ntpd jo selvfølgelig også, men mere ofte.

Mest derfor jeg var nysgerrig..