Re: D-Link 802.11b grej?

From: angus@lyons.dk
Date: Mon 04 Nov 2002 - 22:33:38 CET

From: angus@lyons.dk
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Mon, 4 Nov 2002 22:33:38 +0100
Subject: Re: D-Link 802.11b grej?

Jeg mener klart jeg kan anbefale LinkSys, også til *BSD.
De fleste scenarier vil med fordel kunne baseres på en eller anden
IPsec løsning, da man dermed er helt ude over de forskellige
problemer med at skulle fedte rundt med forskellige udgaver af
WEP-implementering.
Samtidig er det måske muligt at skaffe "billigere" "gamle" Aironet
kort, da disse afhændes rundt omkring, netop fordi de kun kan
snakke 128-bit WEP op til 2Mbit.
Desuden er det lidt hyggeligere at have mulighed for evt. at gå i
brechen for "åbent internet" med sit eget hotspot.
Vel vidende at dette hurtigt kan afføde en større diskussion om
ansvar i forbindelse med misbrug, hopper vi lige let henover emnet.

Wep er mig bekendt ikke mere sikkert end at have et kabel liggende
henover fortovet, heller ikke 256-bit.
Det er kun et spørgsmål om hvilken klasse af misbruger man
inviterer!
Hvis det endelig skal gøres nogenlunde sikkert er der såvidt jeg ved
kun cisco's LEAP ( noget med skiftende keys og en pissedyr Radius-
version) og den slags.
Men da det er noget simplere at sætte en IPsec-ting op vil jeg da
anbefale det over alle andre løsninger.
Især i betragtning af at man så har en hel del frihed til at vælge
hvilken gratis version man vil have.

Mht. til om man skal vælge AP'er eller bare nøjes med klientkort, er
det jo nok en smagssag.
Men de fleste har vel en FreeBSD-firewall stående alligevel, som
kun slukkes når man alligevel ikke skal bruge den.
I den forbindelse kan det nævnes at LinkSys har en pris-attraktiv lille
USB-radio ( jeg ved ikke lige hvordan USB virker med BSD ) til
omkring 800,- som udmærker sig i forhold til alm. PCMCIA-kort ved
at have en væsentlig mere brugsvenlig antenne.

Husk også at alle de dyre ord ( WEP, EAP, PEAP, LEAP osv.) typisk
lægger en 500-mand eller mere oven i prisen.

Men D-Link's radio'er er s'mænd fine nok, det er mest en smagssag.

Husk blot at se lidt på antennen, det ville jo være surt at skulle sidde
op i sofaen for at have dækning.

/angusLars Angus Lyons
Askevej 42
DK-3630 Jaegerspris