Re: Forwarding af host adresser.

From: Robert Martin-Legène (none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 01 Nov 2002 - 14:05:13 CET

Date: Fri, 1 Nov 2002 10:05:13 -0300
From: Robert Martin-Legène <none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Forwarding af host adresser.

Mine nedenstående kommentarer gælder for IP-numre modtaget fra
RIPE og ikke gamle "legacy"-adresser modtaget fra ARIN. Måske
gælder samme regler, men jeg er ikke sikker. Men din ISP
(CyberCity?) har kun adresser fra RIPE NCC.

> Jeg skulle konvertere til Erhvervsabonnement +100,- pr måned
> og betale for IP-adresserne (administration og hvad ved jeg?) +200,- pr
> måned

Så vidt jeg husker, må en ISP ikke tage sig betalt for IP-numrene
i sig selv (man de kan jo sige at Abonnement A kun tillader 1 IP
adresse, og så er de kommet ud over det problem). Hvis de har
formuleret det på den måde, mener jeg at de nemt kan få noget i
klemme i forhold til RIPE NCC.

> og så ville de efterfølgende have +200,- for at lave reverse DNS på
> adreserne

De kan sælge dig en løsning mht DNS som de tager 200 kroner for hvis
de vil, men hvis du selv ønsker at drive din reverse DNS, så skal
du blot bede om at få uddelegeret autoriteten til det reverse
adresserum. Det er ret ligetil, og de SKAL gøre det (jvf igen RIPE NCC).

> Jeg håber ikke dette prisniveau føres direkte over til IPv6 - så bliver
> det
> jo ubetaleligt at få en /48 ;-)

Jeg håber at nogen må omdefinere nogen forretningsprincipper :-)