Re: Lovgivning (Was Re: NetBus/SubSeven toolkit?)

From: Lars Thegler (none@lars--thegler.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 07 May 2002 - 11:09:52 CEST

From: "Lars Thegler" <none@lars--thegler.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Lovgivning (Was Re: NetBus/SubSeven toolkit?)
Date: Tue, 7 May 2002 11:09:52 +0200

Et interessant synspunkt, jeg læste hos Bruce Schneier[1] gik ud på, at når
forsikringsselskaber opdager at virksomhedens IT-sikkerhed og
overvågnings-niveau har en effekt på de erstatninger, der udbetales, ja så
bliver forsikringspræmierne også afhængige heraf. Først på det tidspunkt
bliver virksomhedens opførsel ændret, ikke fordi det er 'bedre', men fordi
det sparer penge. De fleste virksomheder bruger ikke penge på noget, der
ikke har en direkte indvirkning på bundlinien. Og sammenhængen mellem
IT-sikkerhed og bundlinien er for de fleste stadigvæk noget obskur, og lidt
et 'gamble' - "hvis vi ikke bliver angrebet, så er det billigere ikke at
have nogen sikkerhed". Det kræver en vis modenhed hos virksomhederne at
investere i sikkerhed, og den modenhed kan hjælpes kraftigt på vej af
forsikringsselskaberne, hvis der kommer en direkte kobling mellem
IT-sikkerhed og virksomhedens bundlinie.

Bare mine 0.02€

/Lars

[1] http://www.counterpane.com/crypto-gram-0103.html#3