NFS freebsd RELENG_4

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 13 Mar 2002 - 23:04:57 CET

Date: Wed, 13 Mar 2002 23:04:57 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: NFS freebsd RELENG_4

Hej

Som nogen måske har opdaget kører jeg RELENG_4 på min hjemmemaskine. Efter
at 4.5 kom på banen har jeg oplevet flere særheder der tyder på problemer
med NFS. /home er mountet fra en OpenBSD 2.9 maskine og jeg er defor
afhængig af NFS når jeg logger ind som normal bruger. Dette har fungeret
upåklageligt siden jeg startede med 4.0.

Problemet opstår gerne når fx. downloader en fil med mozilla eller lignende.
Pludselig hænger mine processer uhjælpeligt - ikke engang en kill -9 som root
kan ændre dem. Som regel står de med STATE nfs-<etellerandet>. umount -f
/home hjælper heller ikke. Systemet er absolut ikke belastet. Der står intet
i loggen og der skrives intet til konsollen. NFS serveren melder heller ikke
om fejl. init 1 får hele maskinen til at hænge. Det eneste jeg har fundet der
hjælper er: halt . Dette lukker maskinen ned og jeg kan starte op igen uden
problemer. Jeg har efterkontrolleret DNS og der er _ingen_ problemer.

Setup er en DUAL intel med IDE disk, 3Com 905B-TX netkort, Asus P2B-D
bundkort, 10Mbit netværk (hub).

Er der nogen der har forslag til hvordan jeg debugger dette?

Sven

--
 Fight Internet Censorship! http://www.eff.org