Re: remount rw? samt vinum

From: Kristian Vilmann (none@vilmann--strangeparty.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 26 Jul 2002 - 16:16:22 CEST

Subject: Re: remount rw? samt vinum
From: Kristian Vilmann <none@vilmann--strangeparty.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: BSD-listen <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: 26 Jul 2002 16:16:22 +0200

On Fri, 2002-07-26 at 13:29, Nikolaj Dahl wrote:

> Jeg læste lidt på http://org.netbase.org/vinum-mirrored.html og der står:
>
> "Keep in mind, that currently (RELENG_4) FreeBSD does not boot off a Vinum
> volume - it's like the chicken and the egg: first you have to load the
> kernel in order to initialize the Vinum mirrored disks, so you cannot boot
> off Vinum volumes."
>
> det vil vel sige at at jeg ikke kan nøjes med 2 diske? Hvis den ene går ned
> så booter fbsd bare
> på den anden eller er der sket noget i udviklingen af vinum siden RELENG_4
> (jeg er på 4.5)

Så vidt jeg kan se er det stadig ikke muligt at boote fra et spejl. Mon
man ku' lægge kernen på en partition for sig selv (der ikke er spejlet),
boote derfra og så mounte den på /boot?

Jeg ville ku' leve med at /root ikke er spejlet. Der sker alligevel så
få ændringer der, at det med lethed kan klares med lidt rsync. Det er
ikke det jeg er bekymret for.

Veritas Volume Manager er vel også en option, men licensen er lidt
pebret (og jeg er ikke sikker på at den fås til FreeBSD).
Men ellers vil jeg være ganske tilfreds med noget der minder om
Solstice Disk Suite (Solaris) eller Softeware-RAID'en i Linux.
Bare jeg kan få spejlede diske :)

/kristian