Re: FreeBSD på VIA Gigapro C3?

From: Morten Liebach (none@m--kallisti.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 08 Jul 2002 - 11:50:59 CEST

Date: Mon, 8 Jul 2002 11:50:59 +0200
From: Morten Liebach <none@m--kallisti.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: BSD-DK <none@bsd-dk--BSD-Dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: FreeBSD på VIA Gigapro C3?

On 2002-07-07 21:06:43 +0200, Kristian Vilmann wrote:
> Og hvad så hvis man vil have noget der minder om et journaliseret
> filsystem, hvilken retning skal man så kigge?

NetBSD har LFS, og der kommer jo nok Snart[TM] et 1.6 release derfra.
Trawl nogle NetBSD mailinglister igennem for at se hvordan det står til
med LFS nu, jeg tror ikke det er lige så stabilt som UFS, men sikkert
sjovt at lege med. :)

Ellers er der den berømte men lettere bedagede sammenligning mellem
Softupdates og Journaliseret filsystem som du kan læse her:
http://www.usenix.org/events/usenix2000/general/full_papers/seltzer/seltzer.pdf

Jeg tror at hvis du absolut *vil* have journaliseret filsystem, så er
Linux nok desværre den bedste vej at gå, der er jo ext3, xfs (fra SGI)
og ReiserFS at vælge imellem.
Det samme kan iøvrigt i endnu højere grad siges om crypto filsystem ...
:(

Med venlig hilsen
                                 Morten

--