Re: Halvdød disk

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--critter.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 27 Jan 2002 - 16:55:07 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Halvdød disk
Date: Sun, 27 Jan 2002 16:55:07 +0100
From: Poul-Henning Kamp <none@phk--critter.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>

In message <none@3C541E3B.4D63E624--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk>, Jens Fallesen writes:
>Hejsa,
>
>Jeg har en disk, der netop har besluttet sig for at gå mod en
>tilværelse som død disk. Og det er jo lidt kedeligt. Der er tale om en
>IDE-disk med en DOS-partition og en BSD-partition med to slices, swap
>og et UFS-system.
>
>Når jeg prøver at mounte UFS-systemet, får jeg fejlen "mount:
>Input/output error", mens dmesg og console indeholder denne tekst:
>
>ad1: HARD READ ERROR blk# 918480 status=59 error=40
>
>Disken indeholder primært ting, som jeg også har brændt ned på et par
> [...]

I sådant et tilfælde er din bedste chance faktisk at lave en
dump(8) af filsystemet.

dump(8) læser den rå disk selv (i modsætning til f.eks tar(1) som
skal have filsystemet mounted) og er derfor bedre istand til at
køre udenom syge sektorer.

Når det er sagt, så er chancerne for at du kan finde et filsystem
ret små hvis den allerede fejler i mount, men giv den chance.

Alternativt kan du give dig til at grave rundt med fsdb(8), men
det er altså langhåret...

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956