Re: PTO_og_OSS_rapport_-_referat_af_mødet

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 15 Jan 2002 - 15:18:36 CET

Date: Tue, 15 Jan 2002 15:18:36 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: PTO_og_OSS_rapport_-_referat_af_mødet
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

Fint ref.

> Rapporten hænger sig i en RAMBØLL PLS rapport, som
> viser at
> kun 8 % i DK benytter OSS. Vi mener at dette er dybt
> misvisende. Den er
> sikkert baseret på, at edb-chefer, har svaret, som
> ikke reelt ved,
> hvad der står i serverummet. Hvilke firmaer, bruger
> f.eks. en navneserver
> som ikke er OSS ?

Vi kan ikke blot "konstatere" at tallene der
præsenteres i rapporten er forkerte, med mindre vi har
andre tal fra en anden undersøgelse. Der må tal på
bordet, hvis vi ønsker at virke troværdige.

> ?
> Er OSS en ideologi eller en forretningsmodel ?
> Eksempler på hvordan OSS bruges i propritære
> produkter i DK ?
> Hvormange danske ISP virksomheder, kunne være
> startet uden OSS ?

Kommercielt lukket software, er hvad enten nogen
ønsker det eller ej, også et gode. Her tænker jeg
bl.a. på IBM, som gennem sin investering og udbytte i
lukket soft- og hardware, er den tungvægter som gør
Linux til et seriøs alternativ.

Seti@home er et andet eksempel på lukket kode. Men
alligevel kører jeg det med glæde på min maskine.

Så det er - som der nævnes eksempler på - vigtigt at
vinklen bliver en symbiose mellem Open Source og
kommerciel software, og hvor Open Source foretrækkes,
der hvor produkterne er lige så gode eller bedre.

> Evt. slutte af med : "Hvad tror I Microsofts
> produkter ville have kostet,
> hvis ikke der havde været konkurrence fra bl.a.
> Linux ? OSS er med til at
> fremme konkurrenceevnen, og danske hjerner er med
> til at udvikle OSS i
> stor stil."

Vi må alligevel ikke falde for fristelsen til at
stille så banale spørgsmål.

I et marked med frit spillerum, dette er i hvertfald
teorien, vil andre konkurrende produkter komme med
alternativer, som vil være mindst lige så gode. Disse
behøver ikke nødvendigvis at basere sig på Open
Source. Sammenhængen er naturligvis mere kompliceret
end som så.

Når folk priser MS-produkter for deres ensartethed og
gode design, og derfor ikke ser problemet med deres
dominans, spørger jeg dem altid, om de ville
acceptere, at den eneste der fik lov til at lave biler
i Norden var Volvo. "Nej, jo, tjaa??" Dette er en
bedre måde at sætte tingene i perspektiv.

Formuleres spørgsmål som ovenstående, har vi selv lagt
op til en diskussion baseret på forudindtaget
holdninger.

Flot med et indlæg som dette. Har forhåbentligvis også
bidraget med mit (med alle disse citater you know).

Hilsen

Stem på din yndlingssang til Danish Music Awards 2002
Klik ind på www.musicawards.dk
Husk at du skal bruge et Yahoo! ID for at stemme