PTO og OSS rapport - referat af mødet

From: Sidsel Jensen (none@purple--hamster.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 15 Jan 2002 - 14:30:59 CET

Date: Tue, 15 Jan 2002 14:30:59 +0100 (CET)
From: Sidsel Jensen <none@purple--hamster.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: PTO og OSS rapport - referat af mødet

Kære medlemmer

Her er så et referat af de ting vi diskuterede på hyggemødet i forbindelse
med Patent og Varemærkestyrelsens (PTO) rapport om Open Source Software
(OSS).

Alle var enige om at rapporten manglede bæredygtighed. At der var tale om
dårligt håndværk, at PTO havde en helt klar agenda og at rapporten var
ufuldkommen. Derfor skulle rapportens påstande som sådan tilbagevises.
Gerne understøttes med masser af eksempler og referencer til vores
påstande.

I rapporten er det stillet sådan op, at OSS skal ses som det
eneste argument imod software patenter. Vi besluttede dog, at brevet
primært skulle koncentrere sig om OSS fremfor software patenter.

Rapporten hænger sig i en RAMBØLL PLS rapport, som viser at
kun 8 % i DK benytter OSS. Vi mener at dette er dybt misvisende. Den er
sikkert baseret på, at edb-chefer, har svaret, som ikke reelt ved,
hvad der står i serverummet. Hvilke firmaer, bruger f.eks. en navneserver
som ikke er OSS ?

Spørgsmål der skal besvares :

Er OSS væsentlig eller uvæsentlig for dansk økonomi ?
Er OSS en ideologi eller en forretningsmodel ?
Eksempler på hvordan OSS bruges i propritære produkter i DK ?
Hvormange danske ISP virksomheder, kunne være startet uden OSS ?

Eksempler :

Nokia Checkpoint firewall - baseret på BSD
AIX - forretningskritiske systemer
Cisco routere indeholder OSS
DSB TRIT skilte system
Lasat/I-data masquarade boks dansk produceret
TCP stakken i NT (MS kunne ikke finde ud af at lave en der var bedre)
%-antallet af apache servere i DK
%-antallet af OSS navneservere i DK

Se på hvordan det danske marked adskiller sig fra US.
Mindre virksomheder, anden virksomhedskultur.

Konklusionen på brevet skal helt klart være :
- at OSS ER væsentlig
- OSS is everywhere ....
- at OSS er en vækstfaktor og betyder mindre arbejdsbyrde
- at OSS og propritær software sagtens kan gå hånd i hånd. (Evt. bruge
Apple OS X som eksempel eller Nokia)
- at konsekvensen af en fejlbehæftet rapport vil være en begrænsende
videreudvikling af OSS i DK, som vil hæmme landets økonomi på længere
sigt (mindre OSS -> mindre overskud -> færre skattepenge).

Forslag til hvordan de kommer videre med en ordentlig undersøgelse :

- Kontakt OSS "græsrødderne" i DK
- Tag kontakt til DKUUG, og spørg om de må sende spørgeskema ud til deres
medlemmer.
- Evt. stille spørgsmål til mindre virksomheder i DK, hvilke
besgrænsninger i OSS, som ville have forhindret deres udvikling.
Her kunne de evt. tage fat i fagforeningen for selvstændige erhvervsdrivende.

Evt. slutte af med : "Hvad tror I Microsofts produkter ville have kostet,
hvis ikke der havde været konkurrence fra bl.a. Linux ? OSS er med til at
fremme konkurrenceevnen, og danske hjerner er med til at udvikle OSS i
stor stil."

Således som jeg husker det..og fra mine 3 siders noter.
Sidsel
Is the CEO the web equivalent of captain Ahab -
willing to sacrifice the entire crew in his mad
quest for the E-Whale ?
                                - NetSlaves