Scroll mouse i X på OpenBSD 3.0 og Red Hat 7.2

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 12 Jan 2002 - 14:29:43 CET

Date: Sat, 12 Jan 2002 14:29:43 +0100
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Scroll mouse i X på OpenBSD 3.0 og Red Hat 7.2

Hejsa Allesammen

Da jeg netop har opgraderet et par systemer og igen valgt at bruge KDE
har jeg konfigureret min mus således at også rullehjulet virker.

Jeg tænkte at der måske var andre der havde lyst til det, så her er det ...

De to systemer er en Dell Laptop og en Scumpaq stationær, begge er
tilsluttet en switchbox med emulering af mus osv.
De mus jeg bruger er standard Logitech mus - men der er rygter om
at Logitech musen med sort tryk kan give problemer. De fleste variationer
af Logitech mus som bruges af Compaq, HP og de andre giver som regel
ikke problemer.
Check evt. med http://koala.ilog.fr/colas/mouse-wheel-scroll/
- hvorfra nedenstående tips er hentet.

På min OpenBSD 3.0 med X server version 4.1.0 indeholder /etc/X11/XF86Config:
Section "InputDevice"

# Identifier and driver
    Identifier "Mouse1"
    Driver "mouse"
    Option "Protocol" "wsmouse"
    Option "Device" "/dev/wsmouse"
    Option "Buttons" "5"
    Option "ZAxisMapping" "4 5"

På min Rødhætte 7.2 opgraderede maskine med X server 3.3.6
indeholder /etc/X11/XF86Config:
Section "Pointer"
    Protocol "IMPS/2"
    Device "/dev/mouse"
    ZAxisMapping 4 5
NB: X Serveren er version 3.3.6 - underligt at Red Hat 7.2 indeholder
XFree 4.1 men selve X SVGA serveren er 3.3.6 ??

NB2: HUSK AT DER IKKE SAMTIDIG MÅ BRUGES emulate 3 buttons!
- så virker det ikke !

Det kan være lidt sværere at få diverse applikationer til at virke, men
KDE rykker for vildt - konsole og konqueror er grunden til at jeg skiftede
tilbage - Netscape 4.61 på OpenBSD kan næsten ikke bruges til at surfe med
mere - eksempelvis slås stylesheets fra hvis man disabler Javascript (tak
Hack for det tip!).

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Henrik Lund Kramshøj, hlk@{sikkerhedsforum|kramse}.dk, lund@diku.dk