Re: Harddisk fejl - hjælp til udbedring ønskes

From: Michael Rasmussen (none@michael.r--grafisk.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 25 Feb 2002 - 22:02:13 CET

Date: Mon, 25 Feb 2002 22:02:13 +0100
From: Michael Rasmussen <none@michael.r--grafisk.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Harddisk fejl - hjælp til udbedring  ønskes

Hroi Sigurdsson wrote:

> Diske dør, det ligger i deres natur. Jeg tør næsten vædde på at du har
> en IBM Deskstar i?

Ja, det har jeg nemlig, og kort efter jeg havde købt disken sidste år,
begyndte der også at komme diverse skræk historier frem, om personer der
havde mistet data med deres IBM Deskstar.

Dengang forlød det dog, at det var fra 45 GB udgaven og op, at de var
mest problematiske, men tilsyneladende er den 30 GB jeg har jo ikke
meget bedre.

Jeg tror min næste disk bliver en Seagate Barracuda IV, det skulle efter
hvad jeg har hørt være et godt valg. Forslag til andre diske er
naturligvis velkomne, forvent dog at jeg køber en Seagate hurtigst
muligt i morgen, hvis der ikke ligefrem er nogle der fraråder det her :)

> Ud med den og ind med en ny disk og kør en restore (så vidt det er
> muligt) fra din seneste backup eller den dump som du lige har
> foretaget.

Jeg har en relativ ny backup, dog har jeg hidtil benyttet tar til at
lave backup med, men det kunne da være jeg skulle give "dump" en chance.

Min idé er faktisk at opsætte en anden maskine som en nøjagtig kopi,
hvad angår indholdet på harddisken - derved burde jeg kunne få en meget
minimal nedetid, hvis jeg blot kan bytte hd'en ud.

Jeg kan ikke lige se nogle problemer i dette, selvom den anden maskine
ikke har samme cpu - sålænge installationen kun kører med "generic"
kernel, burde det da virke.

--
Med venlig hilsen
 Michael Rasmussen, <none@michael.r--grafisk.dk.lh.bsd-dk.dk>