Re: Harddisk fejl - hjælp til udbedring ønskes

From: Hroi Sigurdsson (none@hroi--ngdc.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 25 Feb 2002 - 17:03:18 CET

Date: Mon, 25 Feb 2002 17:03:18 +0100
From: Hroi Sigurdsson <none@hroi--ngdc.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Harddisk fejl - hjælp til udbedring  ønskes

Michael Rasmussen wrote:

> Hvad er klogest at gøre, da maskinen kører som server med diverse
> services, har jeg ikke meget lyst til at genstarte den, hvis det kan
> undgås. Er det klogt at umounte /usr mens maskinen kører, og derved
> prøve om fsck kan reparerer fejlene, eller er det bedst at gå i "single user"-mode?

Kør ikke fsck endnu. Tag først et dump af filsystemet med "dump" til en
anden disk eller maskine.

> Det undre mig lidt, at fejlene er opstået lige her i eftermiddag - i
> formiddags var der ingen problemer når jeg loggede ind på maskinen, og
> maskinen har ikke været slukket i mellemtiden. Desuden sidder maskinen
> på en UPS, så den er ikke blevet lukket ukorrekt ned.

Diske dør, det ligger i deres natur. Jeg tør næsten vædde på at du har
en IBM Deskstar i?
Ud med den og ind med en ny disk og kør en restore (så vidt det er
muligt) fra din seneste backup eller den dump som du lige har foretaget.

> Jeg vil gerne have lidt råd, hvad angår fejlene. Især da jeg kører med
> soft updates slået til, og har læst flere steder at fsck ikke skal
> bruges i den forbindelse, men hvad gør man så i stedet?

Det er ikke korrekt at fsck ikke skal bruges ved softupdates.

--
Hroi Sigurdsson                                hroi@ngdc.net
Netgroup Datacenter                      http://www.ngdc.net