Re: Hader Linux???

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 21 Feb 2002 - 13:12:37 CET

Date: Thu, 21 Feb 2002 13:12:37 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hader Linux???

On Thu, Feb 21, 2002 at 11:35:37AM +0100, Peter wrote:
> nu vi er i gang med at den her Linux snak.....
> hvad er den store forskel på Linux-kernen og kernen i fx. freeBSD ?
> er der overhovedet noget som Linux kan, som BSD ikke kan ?

Ja en del. Support for obskur hardware. Fx. kan bruge flere kanaler på sit
Soundbaster Live lydkort. De har en framebuffer som faktisk er ret fed - fra
en brugers synspunkt. Deres netværkstak har overhalet FreeBSD siden Linux
kerne 2.4.x. Jeg ved dog ikke om fbsd-4.5 med de rettelser der var i TCP
stakken har hjulpet på dette. Linux har pt. en noget overlegen SMP
implementering. Det skulle gerne gå i den rigtige retning når SMPng engang
bliver standard.
Omvendt har er Linux blevet et sort kodestykke som Linus Thorvalds efter min
mening ikke har styr på længere. VM subsystemet er noget møg - specielt i
forhold til FreeBSD. NFS er ynkeligt - igen specielt når man sammenligner
med FreeBSD. FreeBSD mangler dog også en del for at kunne sammenlignes
med Solaris på dette punkt. Derudover skal man efterhånden være kerneekspert
for at få en stabil Linux maskine. Jeg kan nævne følgende problemer jeg har
haft igennem de sidste 2 år:
NFS, RAID (software), PPP, Intel netkort driveren, USB.
Ud over disse ting har jeg set kerne panik pga. scheduler fejl og lign. Alt
i alt synes jeg ikke at Linux er særligt stabilt. Hvis man sammenligner med
Windows (NT/2000) er det stabilt, men hvis man sammenligner med *BSD og
Solaris så er det noget ustabilt.

Tilsidst kan jeg blot sige at jeg synes hele projektet Linux sejler. Der er
ingen versionskontrol. Der sidder een mand og bestemmer. Der intet officielt
bug reporting system - udover at man kan tilmelde sig kernel-mailinglisten
og prøve der...

Det er blot min mening/efaring. Til information kan det siges at jeg via
arbejde roder med: Solaris (sparc + x86), Linux, Win2000, NT4, OpenBSD og
nu også FreeBSD som evt. afløser for Linux.

Sven

--
 Fight Internet Censorship! http://www.eff.org