Re: c++ newbie

From: Peter Makholm (none@peter--makholm.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 26 Dec 2002 - 13:29:53 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: c++ newbie
From: Peter Makholm <none@peter--makholm.net.lh.bsd-dk.dk>
Date: Thu, 26 Dec 2002 13:29:53 +0100

Søren Jakobsen <none@mail--sorenjakobsen.dk.lh.bsd-dk.dk> writes:

> nogen der kan fortælle mig lidt om c++, hvordan det afvikles på en
> win2k maskine?

C++ er et programmeringssprog opstået som et viderudvikling af
programmeringessporget med en indbygget sprogunderstøttelse for
objektorienteret programmering.

C++ er gerne implementeret som et oversat sprog, hvilket vil sige at
C++-programmer skal oversættes til den enkelte platform før de kan
udføres. Til dette skal der bruges en oversætter.

Som oversætter ville jeg vælge gcc (g++), men til win2k (uff) kan man
også købe oversættere både hos Borland og hos Microsoft. Jeg kender
dog ikke noget til kvaliteten af disse købe-oversættere.

> kræver det special programmer? hvad man kalder filerne?

Jeg tror det er mest normalt at kalde C++ kildetekst for .cc eller
.cxx. De oversatte programmer hedder ikke noget specielt under unix,
med under dos (og windows) hedder de .exe (eller måske .com?).

> hvor der findes newbie guider til c++ ?

Søger man på google efter 'C++ tutorial' får man en række hits. Prøv
at se om ikke et af disse passer med hvad du er ude efter.

<http://www.google.com/search?q=C%2B%2B+tutorial>
<http://www.intap.net/~drw/cpp/>
<http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/>
[...]

--
 Peter Makholm     |                                              What if:
 peter@makholm.net |     IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying