Re: Problemer med gatewaymaskine

From: Michael Lyngbøl (none@michael--lyngbol.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 19 Dec 2002 - 21:39:29 CET

Date: Thu, 19 Dec 2002 21:39:29 +0100
From: Michael Lyngbøl <none@michael--lyngbol.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Problemer med gatewaymaskine

On 19.12.2002 18:09:57 +0000, Jesper Nøhr wrote:
> Jeg har en gammel AMD 233 MHz tingest under mit bord, som kører gateway for mit intranet, ud til
> verden.
> Den har so far kørt en linux debian på 2.4.14, med iptables etc.
> Jeg ville nu skifte den til FreeBSD 4.7, så jeg installerer den derpå, og den booter også fint.
> Jeg tilføjer IPFIREWALL options'ne i en ny kernelconf og da jeg så prøver at compile får jeg coredump.
> Det er sjovt - hvis jeg prøver at compile den forfra, er det et nyt sted den coredumper.

Er det GCC der dumper core? Fejlmeddelse?

> Det er nu ikke specielt meget problemer anyway - mit problem er at den
> slet ikke vil arbejde med det ene NIC.
> Det er et realtek 8029 pci kort, og det andet er af typen ``tulip''. De bliver fundet fint i dmesg, og min
> ifconfig har dem også fint i listen - men hvis jeg f.eks skriver `ifconfig ed0 192.168.1.5 netmask
> 255.255.255.0` skriver den noget i stil med "ioctl: (SIOSCRADDR): File exists.", og intet ip bliver tilskrevet
> inferfacet.

Du har vel ikke 192.168.1.0/24 konfigureret på et andet interface?

> Så jeg kan egentlig ik gøre så meget fra boxen, så nu kører den altså linux igen.
> Men jeg vil *meget* gerne have den skiftet til FreeBSD.
> Nogen der ved hvad jeg skal gøre?

http://google.com, http://docs.freebsd.org og lidt gå-på-mod vil hjælpe
dig et langt stykke af vejen.

/Michael

--
Michael Lyngbøl -- michael at lyngbol dot dk
Network Manager AS3292, TDC Tele Danmark