BSD på Alpha uden SRM (was: Re: Powermac G3 og NetBSD 1.6 en no-go?)

From: Kristian Vilmann (none@lists--vilmann.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Dec 2002 - 23:19:22 CET

Subject: BSD på Alpha uden SRM (was: Re: Powermac G3 og NetBSD 1.6 en no-go?)
From: Kristian Vilmann <none@lists--vilmann.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: 12 Dec 2002 23:19:22 +0100

On Thu, 2002-12-12 at 22:48, Peter Makholm wrote:

> Tjaaa, jeg har affundet mig med ikke at have magt til at installere
> *BSD på den Alpha jeg har stående.
>
> Det er 2 eller 3 typer Alphaer der ikke kan køre SRM og kan derfor
> ikke køre nogen af BSD'erne. Jeg mener at det er sådan en fætter jeg
> har stående.

jeps. jeg tror det er mig der har leveret den :) Det er en xl300, ikk'?

> Men selvfølgelig kan den jo tvinges til det. Når Linux kan så kan man
> vel også få *BSD til at gøre det hvis man er ihærdig nok. Det er bare
> tilsyneladende ikke gjort før.

Det er også mere eller mindre spildt arbejde. Den der tossede
ArcBIOS-ting som Digital kaldte en bootloader er helt umulig og meget
lidt fleksibel og informativ. Og så gode er de gamle
Alpha-NT-Only-maskiner altså ikke.

Problemet med ARC er at den kun kan læse DOS formaterede- og
partitionerede diske.
Linux-folkene løste det ved at bruge en sekundær bootloader kaldet MILO,
men for at boote fra harddisken kræves det at der er en lille
DOS-partition hvori MILO installeres.
Man kan sikkert lave noget tilsvarende til FreeBSD, men der er nok ingen
der har gidet a gøre det.

Hvis nogen har lyst til at gøre forsøget, kan mine to xl266'ere arves
til formålet. Jeg kan nok godt overtales til at lade en smule RAM og en
disk blive siddende i den ene.

/kristian