Re: flytte bsd harddisk til anden pc

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Dec 2002 - 18:46:54 CET

Date: Thu, 12 Dec 2002 18:46:54 +0100
Subject: Re: flytte bsd harddisk til anden pc
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On torsdag, dec 12, 2002, at 14:53 Europe/Copenhagen, Lasse Brandt
wrote:

> Jeg vil give Anders ret her.
> Jeg har 2 gange forsøgt at lave det nummer (dog med maskiner der ikke
> var
> identiske) og det virkede ikke nogen af gangende.
øhm, undskyld jeg blander mig - siger det noget om UNIX eller dine
evner ;-)

Anders og andre - det drejer sig basalt set om at finde ud af, eller
vide, hvad
der er maskinspecifikt!

Ja, fstab skal ændres og XFree86 config filen skal opdateres
- det er bittesmå ting, og forventet

Meget forsimplet er en kerne jo et C program der er linket statisk, og
som indeholder en masse hardwarespecifikke drivere.

Resten af systemet KAN være kompileret/optimeret til en anden arkitektur
- hvilket potentielt kunne give problemer, men som jeg umiddelbart
ikke ser noget problem i at afvikle på en anden
dvs en Athlon kan køre Intel 386 kode, men dette er ikke optimeret til
Athlon

Dvs hvis resten af systemet efter en flytning ikke er optimalt, og man
synes det
er nødvendigt kan man fint lave make world, make build eller hvad der
nu findes for at optimere og hive de sidste 2-3% ud af sin Athlon 5GHz
CPU
NB: Hvis man af en eller anden grund HAR optimeret til Athlon CPU og
dernæst flytter til en intel 386 uden matematisk coprocessor kunne man
risikere at systemet der var optimeret ikke ville fungere overhovedet,
pga
manglende instruktioner på systemet - hvis du er i denne gruppe burde
du dog vide hvad du gør.

Jeg har været med til en del flytninger, opgraderinger, udvidelser,
fejlsøgning
osv. på diverse UNIX systemer, og intet bliver da lettere end vores
BSD'er
hvor vi kan sætte os og se præcist hvordan systemerne fungerer.

Der er relativt få ting der er maskinspecifikke, og de
konfigurationsfiler, lydkort,
graffikkort osv. skulle man aligevel rode med ved en nyinstallation.

Så jeg siger at hvis GENERIC understøtter den nye hardware så er det
ret nemt at få til at spille - og det er ikke kun en teoretisk mulighed
eller
et system man tror mindre på bagefter.

PHK eller andre må rette mig hvis noget af ovenstående IKKE passer på
netop
FreeBSD, det er min opfattelse at de råd der er angivet ovenfor gælder!

> Begge maskiner virkede dog perfekt efter en fin ny installation.

Ja, og hvis man har styr på sin installation kan man nemt finde sin
backup af konfig filer osv.
- man lærer dog mere af det andet, og det kan gøres på mindre tid end
det tager at isætte
sit backupmedie

Jeg vil fortsat råde folk til i det mindste at forsøge det, I lærer af
det ;-)

Mvh

Henrik

--