Re: Virusbeskyttelse

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 24 Aug 2002 - 11:15:11 CEST

From: "Morten Liebach" <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sat, 24 Aug 2002 11:15:11 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Virusbeskyttelse

On 2002-08-24 05:50:26 +0200, lists@gielstrup.dk wrote:
[ Har lige fixet quotation ]
> [...]

Det er en deprimerende verden vi lever i. :)

Der findes viruser til Unix ... hører man jo ind i mellem.

Er der nogensinde nogen der har set en Unix virus "in the wild"?

Nu har der været en del tale om antivirusprogrammer til Unix generelt,
men min forståelse er at de programmer der findes *ikke* er rettet mod
de få (6 er det antal der tit nævnes) virusser der findes til Unix, men
er beregnet på (hovedsageligt email transmitterede) viruser til
Windows.

Findes der overhovedet et anti-Unixvirus-program som ikke er et
anti-Windowsvirus-program der kører på Unix?

> Bare lige en lille note, omkring den desværre meget generelle
> misforståelse, at der "ikke er nogen vira at beskytte sig imod"?!.
> Der skal laves ikke mange ændringer i f.eks adore koden, for at anvende
> andre kendte exploits på hver eneste unix platform jeg kan komme i tanke
> om.
> F.eks openssl's multiple buffer overflow exploit? Mon der stadigvæk er
> nogen der kører en ikke patched version af openssl på FreeBSD (til og med
> 4.6.1-RELEASE-p9)

Adore er en worm, ikke en virus.

Man er sårbar over for den hvis man ikke patcher sin server så vidt jeg
kan se, og det gør man jo, specielt hvis man laver økonomiske
transaktioner over nettet.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--