Re: Ny IDE disk

From: Flemming Jacobsen (none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 10 Apr 2002 - 16:42:39 CEST

Date: Wed, 10 Apr 2002 16:42:39 +0200
From: Flemming Jacobsen <none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Ny IDE disk

Dennis Pedersen wrote:
> From: "Kapsel" <none@k--psel.dk.lh.bsd-dk.dk>
>
> Kan man bare skrotte disse 8% uden videre hvis man kun bruger disken til
> data?

Ja og nej.
Den reserverede plads sikrer at filsystemet aldrig er helt fuldt.
Dette gør at der næsten aldrig er problemer med fragmentering.
Hvis du ikke sikrer at filsystemet har lidt "luft" til at placere
data fornuftigt, så risikerer du at få fragmentering.
Hvis fragmentering er ligegyldigt for dig eller du ved at din
brug ikke vil give fragmentering, så kan du roligt fjerne
reserveringen.
Root kan iøvrigt bruge af den reserverede plads så du kan se
filsystemer der er over 100% fulde.

        Hyg'
        Flemming

--
Flemming Jacobsen                                  Email: fj@batmule.dk
   ---===   If speed kills, Windows users may live forever.   ===---