Re: Rescue FreeBSD ?

From: Jesper Skriver (none@jesper--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 27 Sep 2001 - 20:24:19 CEST

Date: Thu, 27 Sep 2001 20:24:19 +0200
From: Jesper Skriver <none@jesper--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Rescue FreeBSD ?

On Thu, Sep 27, 2001 at 07:30:42PM +0200, Morten Liebach wrote:

> Er der ikke en vej fra en *boot-able* installations cd til single user?
>
> Jeg kender ikke FreeBSD så godt, men det virker da logisk at der skulle
> være en måde ...

Start med at se hvilken disk du er boot'et fra med,
i bootloaderen når du er boot'et fra cd skriver du

show

Den vil sige at currdev (eller er det curdev ?) f.eks. er

disk0s1a

Husk det til senere (*)

Så kan du se hvilke diske du har med

lsdev

Så kan du se at dit bios C drev f.eks. hedder

disk1

og der er en FreeBSD partition som hedder

disk1s1a

Den kan du så skifte til med

set currdev=disk1s1a (eller er det set curdev=disk1s1a ?)

Nu kan du så boot'e kernel'en

boot kernel

Eller evt. den fra CD'en

boot disk0s1a:kernel

erstat disk0s1a med det fra (*)

/Jesper

--
Jesper Skriver, jesper(at)skriver(dot)dk  -  CCIE #5456
Work:    Network manager   @ AS3292 (Tele Danmark DataNetworks)

One Unix to rule them all, One Resolver to find them, One IP to bring them all and in the zone to bind them.