Re: FreeBSD som router

From: Hroi Sigurdsson (none@hroi--netgroup.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 30 Oct 2001 - 21:19:49 CET

Date: Tue, 30 Oct 2001 21:19:49 +0100
From: Hroi Sigurdsson <none@hroi--netgroup.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FreeBSD som router

Xride wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at få lidt mere viden om hvordan man kan
> få FreeBSD til at håndtere to forbindelser til internettet.

Det er her routingprotokoller såsom BGP kommer ind i billedet. Til Unix
findes der:

* GateD http://www.gated.org/
* Zebra http://www.zebra.org/
* andre, mindre kendte/udbredte

Jeg vil anbefale dig at finde en introduktion til BGP (som er den
routingprotokol man bruger til internetforbindelser til eksterne
udbydere i de fleste tilfælde). Det er meget lidt et spørgsmål om
FreeBSD og meget mere noget om hvordan internettet i det hele taget er
skruet sammen.
Jeg kan anbefale Sam Halabi's bog om internetværk:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/157870233X/.

--
Hroi Sigurdsson                             hroi@netgroup.dk
Netgroup Datacenter                      http://noc.ngdc.net