Re: Mount MacOS Filesystem

From: Lasse Hillerøe Petersen (none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 30 Oct 2001 - 20:48:48 CET

Date: Tue, 30 Oct 2001 20:48:48 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Lasse Hillerøe Petersen <none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Mount MacOS Filesystem

At 18:12 +0100 30/10/01, Tomas Norre wrote:
>Hejza..
>
>Jeg sidder med min OpenBSD 2.9. Jeg har en SCSI disk med MacOS Filsystem (
>er ikke helt sikker på om det er MacOS 6 ell. 7), men jeg kan ikke mounte
>den. Jeg kan ikke finde en metode der gør det muligt.
>
>En ms-dos disk kan jo som i alle nok ved mountes med
>
>mount -t msdos /dev/wd0a /mnt/disk0a
>
>Men hvordan kan det gøres til en macOS filsystem.. dataen må på ingen måde
>gå tabt da jeg skal have brændt dem ud.

Jeg kender ikke OpenBSD, men der gælder nok det samme som for NetBSD (som
jeg kører i såvel mac68k og macppc udgaven, foruden i386.)

For det første: hvis din disk er lavet med system 6 eller 7 (det kom først
til at hedde Mac OS fra version 8) så er det 100% sikkert et HFS filsystem
der er på den.

For det andet: Man kan ikke mounte HFS fra *BSD (mig bekendt ingen af de
tre "gængse", i hvert fald ikke endnu), men man kan bruge programpakken
hfsutils til at kopiere filer frem og tilbage.

For det tredie: Overvej, om det nu er så god en ide at brænde vha din
OpenBSD maskine, eller om du hellere skulle finde en med en Mac til at
hjælpe dig. Mac-filer består reelt af to dele - den "almindelige" data
fork, og _resource fork_, som kan indeholde ganske meget vitalt. Afhængig
af hvilken type data du har på den, kan det være ret fatalt hvis du kun
brænder dataforken af filerne. Applikationer vil typisk blive helt ødelagt;
og fx filer fra tekstbehandlingssystemet Nisus Writer vil miste enhver
formattering (Nisus gemmer formatoplysninger i ressourcer, og har kun plain
text i data forken.)

Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, men jeg ved ikke hvordan (nu
har jeg heller ingen brænder), og jeg er sikker på at man skal holde tungen
lige i munden.

-Lasse