FreeBSD som router

From: Hroi Sigurdsson (none@hroi--netgroup.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 30 Oct 2001 - 17:46:28 CET

Date: Tue, 30 Oct 2001 17:46:28 +0100
From: Hroi Sigurdsson <none@hroi--netgroup.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: FreeBSD som router

Hej BSD'ere.

Jeg har en nært forestående opgave hvor jeg skal sætte en forholdsvis
billig PC til at agere fancy router i stedet for at købe en dyr Cisco.
Jeg har tænkt mig at proppe et par 4-ports Phobos netkort i.

Hvad skal routes:
Alt sammen ethernet: Routing mellem 4-5 100Mbit ethernet netværk, et
45Mbit ethernet over DS-3, samt til en 34Mbit linie (via en cisco 7120
m. ATM (TDC ejendom, så nix pille)). Maskinen skal kunne håndtere at
fylde 45Mbit + 34Mbit'en med trafik. Mest trafik vil gå fra
100Mbit-netværkene til de to 45/34Mbit links. Der er tale om et kontor +
lidt servere, så 99.999% er ikke et krav.

Mine spørgsmål går:

 * Kan jeg optimere FreeBSD til at route/forwarde?
 * Skal jeg vælge Zebra eller GateD? Jeg skal bruge ospf og
   sandsynligvis BGP også. Hvad er folks erfaringer med disse i et
   Cisco miljø? Stabilitet, quirks.
 * Gør net.inet.ip.fastforwarding det jeg tror den gør? Konflikter
   denne med ipfw?
 * Andre råd?

--
Hroi Sigurdsson                             hroi@netgroup.dk