Re: Liv på listen - bud på en filserver

From: Kristen Nielsen (none@krn--tdu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 24 Oct 2001 - 20:39:53 CEST

Date: Wed, 24 Oct 2001 20:39:53 +0200
From: Kristen Nielsen <none@krn--tdu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Liv på listen - bud på en  filserver

Hej.

Med fare for at starte en stor softupdates snak igen...

Softupdates er rigtigt nok en ordning af filsystemoperationerne således at
filsystemet altid er konsistent.
Samtidigt mindsker det antallet af IO operationer med ca. 10-15 %, altså 10-15 %
mere data til disken med samme antal disk IO.
Modsat journaliserende filsystemer som jo både skriver loggen og derefter selve
data til disken (altså ca. dobbelt så mange bytes til disk som man ønsker at
skrive)

Softupdates algoritmen sikrer at der kun kan være fejl i free-listen på
filsystemet, og at resten af filsystemet hermed altid er konsistent, uanset om
strømmen ryger i et uheldigt øjeblik. (dvs hvis data kun er skrevet til en
diskblok, men ikke er opdateret i katalogstrukturen, (inode-strukturen), så er de
der jo stadig ikke, efter en reboot, men der mangler et par blokke i freelisten.
Dem kan man så passende finde med fsck, når der engang bliver tid.

Til almindelige filoperationer er dette vel godt nok.

Databasesystmer anvender jo alligevel deres eget log-system udover det som
filsystemet tilbyder, så der er der ingen fordele at hente.

Kristen Nielsen.
krn@krn.dk