JDK 1.3 på BSD

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 25 Nov 2001 - 23:21:53 CET

Date: Sun, 25 Nov 2001 23:21:53 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: JDK 1.3 på BSD
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Skriver (forsøger!!) JSP og servlet-programmer vha.
linux-jdk13-ports-pakken. Denne fungerer glimrende
under FreeBSD.

Har hentet forte for java fra Sun til at skrive
servlets. For at benytte mig af JDBC 2's mulighed for
håndtering af database-pools, skal pakken javax.sql
hentes ind (import javax.sql.*).

Problemet opstod, da jeg blot ville rekompilere
java-koden fra et terminal-vindue med
javac-kommandoen. Så slap jeg for at starte forte, det
tager så lang tid, at jeg kan nå at hente en kop kaffe
by the way ;-)

Forte kan kompilere koden uden problemer, men fra
kommandolinien kunne javac ikke finde
javax.sql-pakken. Og jeg kunne f....me ikke hitte rede
i, hvor denne pakke skulle befinde sig.

Til sidst fandt jeg ud af (vha. postgresql's
jdbc-side), at javax.sql er en standard-udvidelse til
J2EE (Java 2 Enterprise Edition). JDK 1.3 mangler
denne standard-udvidelse, så den skal hentes manuelt
hos Sun. Filen hedder jdbc2_0-stdext.jar. Efter at jeg
placerede filen i JVM's indbyggede classpath
kompilerede programmet.

JDK 1.4 indeholder denne standard-udvidelse.

Håber at andre ikke skal slide med det samme problem.

Hilsen
Claus

Er du sikker på internettet?
Læs om sikker chat, virus og netetikette på:
www.yahoo.dk/sikkerchat