Re: sendmail trouble

From: Jens Fallesen (none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 21 Nov 2001 - 23:04:49 CET

Date: Wed, 21 Nov 2001 23:04:49 +0100
From: Jens Fallesen <none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: sendmail trouble

Sidsel Jensen wrote:

> Mit problem er at ligemeget hvad, vil sendmail gerne lave nslookup på
> modtager adressen, og det fejler selvfølgelig.

Du skal bede din sendmail om ikke at lave DNS-opslag. Her er M4 din
ven, fordi den med de rette features (nullclient og nocanonify) selv
laver de rigtige rules (og ja, forsøg på at resolve modtageren styres
af en regel).

Hvis du selv har bygget din sendmail, går du ned i cf/cf-kataloget og
laver f.eks. denne sidsel.mc:

divert(-1)
#
# sample sendmail configuration for sidsel
#

divert(0)dnl
define(confCF_VERSION,sidsel_example/1)
define(confBIND_OPTS,`-DNSRCH -DEFNAMES')
VERSIONID(confCF_VERSION)dnl
OSTYPE(bsd4.4)dnl
DOMAIN(generic)dnl
FEATURE(nullclient,`name.of.relay.host')dnl
FEATURE(nocanonify)dnl

Lav herefter en sidsel.cf ved at skrive "make sidsel.cf" - denne kan
så bruges som sendmail.cf.

Ret selv name.of.relay.host til noget passende. Sørg for, at sendmail
kan finde denne host. Brug f.eks. hostfil, DNS eller sæt blot
IP-nummeret i klammer, f.eks. [192.168.100.2] (IP-nummer uden klammer
virker ikke!).

Hvis du ikke har en komplet sendmail source liggende, er der vist en
package eller noget i den retning med de nødvendige M4 tools. Hvis der
heller ikke er det, kan jeg lave en cf-fil til dig, hvis du ellers
giver mig hostnavn/IP-nummer.

--
Jens Fallesen  <none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk>                                   O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark