Reminder til Sikkerhedsforum DK stiftende generalforsamling ....

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 21 Nov 2001 - 22:33:41 CET

Date: Wed, 21 Nov 2001 22:33:41 +0100
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: sik-annnounce <none@sik-announce--sikkerhedsforum.dk.lh.bsd-dk.dk>, sslug-itpolitik@sslug.dk, bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Reminder til Sikkerhedsforum DK stiftende generalforsamling ....

Hej Allesammen

På grund af valg og tilhørende flæsk formoder jeg at der er mange
der ikke har været opmærksomme på at der er
        Stiftende generalforsamling i Sikkerhedsforum DK
der afholdes:
        Kl 19:00 den 22. November 2001 i lokale M4, Symbion.

Dette er annonceret på vores sik-announce liste, men jeg har en
opfattelse af at der med udsigt til anti-terror pakke vil være
væsentlige problemer med lovgivning på IT området i fremtiden. De
problemer jeg
gerne ser taget op i foreningens regi er blandt andet adgang til
kryptografi, håndtering af privatlivets fred i forhold til drift af
Internetservere, samt administration og opsætning af servere på
Internettet.

12345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890

Der findes allerede foreninger og organisationer, der diskuterer nogle
af disse emner, men jeg savner et debatforum med teknisk ligesindede der
ønsker at påvirke sikkerheden på Internettet og samtidig skabe grobund for
at lære af hinanden. (For andre sammenslutninger med relaterede emner se
eksempelvis http://www.DigitalRights.dk, http://www.bigbrotherawards.dk
eller http://www.privatliv.net/ )

Formålsparagraffen i forslaget til vedtægter er:

a. Foreningens navn er "Sikkerhedsforum DK".

b. Foreningen har til formål at informere og oplyse om Internet sikkerhed,
kryptering og relaterede emner. Hensigten er at medvirke til en
seriøs og nuanceret debat og modvirke indførelse af uhensigtsmæssig eller
virkningsløs lovgivning der kan skade sikkerheden på Internettet, eller
personer der benytter dette.

Dagsorden:

a) Velkomst v/ Henrik Kramshøj

b) Introduktion til tankerne bag stiftelsen af foreningen.
Jeg vil kort demonstrere hvorledes en angriber kunne skaffe sig
uautoriseret adgang til en server ved hjælp af live demo af en
remote root exploit mod telnetd daemonen!
Under demonstrationen vil jeg kort nævne en del af diverse programmer
som enhver administrator burde kende - men som mange sikkert
ikke har prøvet. Keywords: nmap, tcpdump, ethereal,
sshd, logs, telnetd, inetd.conf, IP filter, ...
Det burde være åbenlyst at sikkerhed er et emne som alle bør tænke på,
og hvor mulighederne for at sikre sine systemer ikke burde begrænses.

c) Generalforsamlingen starter
(ca. 19:45 alt efter diskussion, spørgsmål mv. til ovenstående)
Valg af dirigent
Valg af referant
Valg af stemmetællere
Gennemgang og vedtagelse af vedtægter og valgregler
Valg af bestyrelse
Eventuelt

Det forventes ialt at tage omkring 2-3 timer og jeg vil forsøge at
skaffe kaffe og sodavand (sodavand bliver til en billig penge).

Kommentar til vedtægterne:
Jeg har taget vedtægterne for BSD-DK www.bsd-dk.dk og modificeret
efter mine ideer til den nye forening.

Et af forslagene har der været en del diskussion om, ren
straffeattest. Jeg vil på generalforsamlingen skrive fordele og
ulemper ved dette op på et whiteboard og lade det være op til Jer
at vælge. Min holdning er: Det har god signalværdi, og er ikke så
strengt et krav som det umiddelbart lyder, idet straffeattesten kun
går nogle år tilbage.

Jeg forventer IKKE at der vil være lange diskussioner om vedtægterne,
idet ingen hidtil har henvendt sig med ændringer! På mødet vil der
ikke være afsat mange timer til fnidder-fnadder om ord, men vi vil afgøre
eventuelle tvister ved afstemning.

Addresse til Symbion er
Fruebjergvej 3, 2100 København Ø
(busser, vejledning osv. http://www.symbion.dk/ )