Re: jsp

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 11 Nov 2001 - 21:16:30 CET

Date: Sun, 11 Nov 2001 21:16:30 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: jsp
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej

> har fået sat mig ind i det, fremgår det at jeg skal
> have jdk installeret
> (samt tomcat og mod_jserv) før det vil virke, og jeg
> kan ikke compilere jdk
> uden at have X11...

JSP er "server-side", og har i udgangspunktet ikke
brug for X.

Jeg skriver selv lidt i JSP, og jeg gjorde dette:
1. Installerede linux-jdk1.3.1.
2. Installerede tomcat.
3. Installerede Apache
4. Installerede mod_jk.

Alt dette gøres fra ports-samlingen. Lav en 'make
search key=mod_jk' i /usr/ports for at finde ud af,
hvor mod_jk installeres fra. mod_jk er bedre end
mod_jserv, som også er nævnt i anden mail.

> Jeg har tænkt mig at skrive mine .jsp filer på min
> workstation, som kører

Telnet til maskinen (eller brug ssh), og rediger på
denne.
Under Tomcat findes der et bibl. som hedder webapps.
Der laver du et bibliotek, hvor du lægger dine filer.

> w2k, men serveren er altså gui-løs, og skal "bare"
> servere det færdige
> produkt. Skal man virkeligt bruge jdk til det?

JSP-filer oversættes til servlets "som er et"
java-program. Det er derfor du må ha' en JDK med i
billedet, den oversætter java-koden som så afvikles i
JVM'n.

Servlets er ikke helt et java-program, men jeg ved for
lidt om den eksakte forskell på en servlet og et
java-program.

> Er jeg helt på galt spor? Er der nogle der gider
> skære det lidt ud i pap,
> det der med java og hvordan det skal virke, eller
> hvor kan jeg evt. finde
> mere info?

Jeg vil stærkt anbefale Apache Software Foundations
(ASF) hjemmeside. ASF laver er mest kendt for
Apache-web-serveren, men har mange andre jern i ilden.
Bl.a. så laver de også Tomcat, som håndterer dine
JSP-sider. Siden du kan kigge på hedder
jakarta.apache.org. Her finder du mange ting-sager,
som forvirrede mig en del i starten.
Men et af de ting jeg har brugt er DBtaglibs. Dette er
små tags (håndtag??) som du kan lægge ind i
JSP-siderne, og som forenkler håndtering af databaser.
Der findes også andre typer taglibs.

Normalt vil du bruge Tomcat som web-server, når du
sidder og udvikler dine JSP-sider. Men flyttes de over
i et større miljø, så vil Apache håndtere
web-forespørgsler, og forwarde JSP-sider til Tomcat.
Måden de snakker sammen på håndteres af mod_jk.

Der er en konfig-fil til Tomcat som skal ændres, jeg
er ikke helt klar over om ports-installationen
håndterer dette for dig, men filen er
/usr/local/tomcat/conf/server.xml, og disse ekstra
linier lagde jeg ind:

<!-- Apache AJP13 support. This is also used to shut
down tomcat. -->
<Connector
className="org.apache.tomcat.service.PoolTcpConnector">
 <Parameter name="handler"
value="org.apache.tomcat.service.connector.Ajp13ConnectionHandler"/>

<Parameter name="port" value="8009"/>
</Connector>

Dette er en xml-fil. Der står noget næsten magen til,
læg denne ind over/under. Dette er vist en mere
effektiv måde at Tomcat og Apache snakker med hinanden
på.

Hvis du vil læse dig til noget, kan jeg anbefale Hans
Bergsten's JavaServer Pages fra forlaget O'reilly. Den
forklarer på en fin måde, konceptet bagved, og kommer
med nogle eksempler.

Desuden bør du tage et kig på java.sun.com. Her står
der en del artikler og reklamer for bl.a. JSP. Her kan
du også hente et udviklingsværktøj kaldet Forte. Dette
kan også installeres fra ports-samlingen, men her må
du (i lighed med linux-jdk manuelt hente filer hos
Sun.
Vil du bruge Forte, skal X dog installeres.

Når Tomcat starter, skriver den automatisk en
konfig-fil kaldet
/usr/local/tomcat/conf/mod_jk.conf-auto

Denne kan hentes ind i Apache ved at tilføje denne
linie i /usr/local/etc/apache/httpd.conf:

Include /usr/local/tomcat/conf/mod_jk.conf-auto

Derfor er det vigtigt, at Tomcat startes før Apache.

Vil du skrive til en database, har du både MySQL samt
Postgresql og sikkert mange andre gode db'er.

Du snakker med db'en via JDBC-drivere. Ver. 1 af JDBC
understøtter ikke transaktioner, men du kan skrive
dette ind manuelt. Ver. 2 understøtter transaktioner
og pooling. En transaktion er to eller flere
sammenhængende SQL-sætninger. Fejler en eller flere af
disse, rulles der tilbage, så dine data er
konsistente. Pooling er IKKE en dårlig gradbøjning af
ordet pule, men at dit program henter
database-opkoblinger i en pool. Så slipper du for at
skulle koble dig op, etablere en forbindelse og lukke
den pænt ned igen, hvilket er tidskrævende, især hvis
man blot laver en lille select. Her henter driveren et
par af disse, og deler ud med rund hånd.

Bruger selv Postgresql og er meget fornøjet med den.

> - Jeppe

Held og lykke.
Claus

Er du sikker på internettet?
Læs om sikker chat, virus og netetikette på:
www.yahoo.dk/sikkerchat