Re: consol programmer

From: Alex Holst (none@a--area51.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 03 Nov 2001 - 21:37:10 CET

Date: Sat, 3 Nov 2001 20:37:10 +0000
From: Alex Holst <none@a--area51.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: "bsd.dk" <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: consol programmer

Quoting Kenneth Karlsson (kak@odensevej.dk):

> Er der nogen der har nogen ideer om hvor man kan finde gode consol
> applikationer til FreeBSD.
> Her tænker jeg på tekstbehandling, regnskabsprogrammer (miniERP),
> databaseprogrammer (ikke DBMS) f.eks. ala dBase (jaja, jeg ved godt det er
> noget tussegammelt noget, men det virkede sgu ok).

Console er jo begraenset paa mange omraader. Hvis du oensker hoej kvalitets
tekstbehandling kunne du kigge paa TeX eller SGML, men det vil vaere mest
beregnet til udskrift. Jeg er ikke bekendt med konsol programmer der kan
laese .ps eller .pdf filer.

Saa vidt jeg ved har de fleste database programmer (PostgreSQL, MySQL, etc)
en ren tekst brugerflade. Med lidt viden om dem har du ikke brug for diverse
web-baserede vaerktoejer.

Jeg har aldrig haft brug for regnskabsprogrammer.

> Baggrunden er at i denne overteknologiske GUI verden, kunne jeg godt tænke
> mig at komme "back to base",

(Back to basics).

Jeg bruger naesten udelukkende console programmer fordi jeg saa kan bruge
dem over low-speed ssh forbindelser: mutt, vim, slrn, cvs, cvsup. Gimp
og Netscape er de eneste undtagelser og da OpenBSD ikke understoetter mit
Wacom braedt tegner jeg for det meste paa min spilleconsol^WWindows maskine.
Jeg bruger X fordi det er en let maade at have mange terminaler koerende paa
hver desktop uden at skulle skifte mellem 9 forskellige consoles.

when it's more bare, more hollow.                  http://a.area51.dk/