RE: Re[2]: Exited on signal 11 ??

From: Henrik Kramshøj (none@henrik.kramshoj--vigilante.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 30 May 2001 - 09:02:38 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@henrik.kramshoj--vigilante.com.lh.bsd-dk.dk>
To: "'bsd-dk@BSD-Dk.dk'" <none@bsd-dk--BSD-Dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: Re[2]: Exited on signal 11 ??
Date: Wed, 30 May 2001 09:02:38 +0200

Hej Mads

Surt show, håber du har en relativt ny backup

Hvis du kan finde ud af hvornår det skete kan du gå
tilbage til den backup og patche dit system
- ellers vil jeg personligt anbefale install from scratch

Der er mange eksempler på at folk blot installerer patch for det problem
der i første omgang tillod adgang, men "overser" andre adgangsveje.

Den seneste sadmin/unicode worm, der spreder sig via Solaris sadmind
vulnerability og defacer Microsoft IIS servere med Unicode efterlader
en kopi ad cmd.exe i /scripts kataloget

De travle administratorer installerer seneste 10 patches fra MS
(som de burde have gjort meget tidligere) hvorefter alle og en enhver
stadig kan bruge cmd.exe kopien ...

Det bedste råd der findes er - DONT PANIC !

Selvom I sidder med ansvaret for www.high-profile-site-something.dk/com
og alle står på nakken af jer for at få skidtet i luften så prøv at tage det
roligt

Min personlige plan ville være noget i stil med
- blot et uddrag af hvad man kunne gøre, MIN personlige mening
1) Simuler et strømudfald - hiv ethernet stikket ud, vent 5 min
så der ikke er så meget traffik på maskinen og tag strømmen !
- Hvordan man "lukker" en kompromitteret maskine er et stort diskussions
emne,
der kan være indbygget oprydning i shutdown scripts, og man kan ved
ovenstående miste
muligheden for at dumpe kørende programmer fra memory
De fleste bliver ramt af kendte exploits, og hvis man ikke har tid til at
patche
sine systemer har man sikkert aligevel ikke tid til at dekode memory dumps
etc.

2) Diskuter hvorledes sagen skal håndteres
Tag diskussion med nærmeste chef, inddrag alt efter omfang ledelse/højere
niveauer
Beslut hvem der er ansvarlig for dele af opgaven, skal Politiet indrages
hvem taler
med Politiet, hvem taler med Internet udbyderen

3) Alt efter hvad der aftales så tag backup af det ødelagte system,
ghost, dd whatever

4) Installer backup eller base OS på samme hardware eller en anden server

Mads: Hvis du mangler mere info kan jeg sikkert finde nogle links

Henrik Lund Kramshøj
henrik.kramshoj@vigilante.com
Security Engineer
VIGILANTe - Assuring Internet Security