Re: Det med GUI'en

From: Simon Nielsen (none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 19 May 2001 - 01:36:09 CEST

Date: Sat, 19 May 2001 01:36:09 +0200 (CEST)
From: Simon Nielsen <none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--BSD-Dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Det med GUI'en

On Fri, 18 May 2001, Søren Elleby Sørensen wrote:

> Du jeg nu langt om længe har fået min BSD op og køre, kunne jeg (for
> sjov) godt tænke mig at om jeg kunne køre noget Reflection på den.
> Altså - have BSD'ens desktop på min Windåse. Jeg har selv klienter til
> Reflection version 8 til Windows, men har aldrig rigtig rodet med det.
Det grundlæggende er ret simpelt. Hvis du har en windows ssh klient der
understøtter X forwarding (f.eks. "ssh.com", eller vist også snapshottet
af den nyeste PUTTY[1]) burde du bare kunne slå det til, logge ind og så
køre X programmer. Så bliver det også lidt mere sikkert da dine X data
bliver krypteret.

Hvis du ikke har en ssh klient med X kan du logge ind på maskinen og sætte
din DISPLAY variabel til hostnavnet eller ip nummeret på din
windowsmaskine efterfulgt af :0 (f.eks. "minwindows:0" eller
"192.168.1.2:0"). Derefter skulle du så kunne starte de programmer du vil
køre. Det kunne f.eks. være en window manager eller bare normale enkelt
programmer.

Bemærk at ovenstående forudsætter at du har installeret X libs. på din
server. Hvis ikke du har dette, burde du bare kunne installere et X
program (enten som pakke fra CD/ftp/?? eller via ports) og så burde alle X
libs komme med som dependencies.

Btw. har kun prøvet Reflection 7 så ved ikke om 8 har nogen nye fancy
ting. Ovenstående skulle virke generelt for alle X servere (både unix og
MS Windows).

Simon

[1] - http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/