Store problemer under installation - sikkert hardware

From: Søren Elleby Sørensen (none@ses--stodderbulen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 15 May 2001 - 10:12:05 CEST

From: Søren Elleby Sørensen <none@ses--stodderbulen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Store problemer under installation - sikkert hardware
Date: Tue, 15 May 2001 10:12:05 +0200

Hejsa,

Da jeg igår forsøgte at installere Freebsd 4.3-Release /i386 røg der 4-5 år af mit liv, da det absolut ikke ville lykkedes for mig :( - men først lidt specs på maskinen som består af:

Asus p2b bundkort
Intel P2-Celeron 300 mhz cpu
128 mb ram - Samsung 1 parts
Gammelt Tseng gfx kort med 1 mb ram (fin til konsol :)
3Com 3C905B netkort
Ældre teac 3.5" floppy drev
Promise Ultra66 IDE-Hdd controller
Spritny Maxtor DiamondMax ultra/66 15.3 GB Ide-hdd
Hele herligheden er så stykket sammen i et Aopen atx kabinet

Nåh men here goes:

Jeg ville installere bsd via ftp via de boot-floppies, jeg havde hentet og skrevet med rawrite.exe (jeg forsøgte senere med fdimage.exe - da jeg greb efter strå) - men så startede mit helvede først.
Maskinen læser kernen, og beder om mfsroot disken - som så booter, men maskinen fryser, og det er selvfølgelig aldrig det samme sted, så man havde noget at gå efter.
Det undrede mig lidt, men jeg regnede med det var en bios ting - så den skulle nok flashes. Men da ham teknikeren, der skulle sætte mit dsl-stik op i lejligheden igår strejkede var der intet hul ud til verdenen :(

Jeg slæbte så maskinen ned til en kammerat, og fik hentet flash værktøjet, og en nyere bios - Men lige meget hjalp det. Dog kunne maskinen til tider snige sig ind i "installations-værktøjet", men efter jeg fik fjernet uoverflødigt hardware i kernel comfig'en frys den med det samme, eller fortsatte med at finde hardware, men frøs så - og aldrig samme sted. Jeg håbede så det var boot disketterne, eller mit florppydrevet, der var i stykker, og prøvede derefter at boote/installere fra et Sony Cd-rom drev, derefter et ældre Panasonic - uden held. Så prøvede jeg, at gå ved fra installationen ved at skippe kernel config - det kan man jo ordne senere - men der var stadig ikke noget at hente. Maskinen bootede stadig fra cd, men døde så igen. Så prøvede jeg at pille hardware ud, så der kun sad grafik kortet, hdd, og floppy drev tilbage. Maskinen var ligeglad - så prøvede jeg at flytte rammen - heller intet held. Så flashede jeg bios'en igen, til den version den oprindeligt havde - heller ikke noget held. Maskinen frys
er forskellige steder hver gang - cdrom drevet spinner ned, og står bare og griner af mig.

Så prøvede jeg at installere 4.2-Release fra disketter, som gik igennem kernel config'en, men selvfølgelig døde. Så gad jeg ikke mere.

ALT tyderbare på hardware fejl - men det undrer mig også, for bundkortet "har selv kørt FreeBSD" før, og jeg pillede det ud, af en kammerats maskine, for at sætte et CUSL2 kort i hans - og købte senere bundkortet, samt cpu. Bundkortet har bare ligget i en anti-statisk pose, indtil jeg satte det i, og satte resten af hardwaren i boxen.

Jeg har rykket rundt på de pci kort, leget til højre og venstre i BIOS.

Jeg er løbet tør for ideer - nogen med gode ideer, de modtages med kyshånd :)

Mvh Søren