Re: Filoverførsel (opsumering)

From: Lasse Hillerøe Petersen (none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 13 May 2001 - 17:21:01 CEST

Date: Sun, 13 May 2001 17:21:01 +0200
To: bsd-dk@BSD-Dk.dk
From: Lasse Hillerøe Petersen <none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Filoverførsel  (opsumering)

>Hejsa Tomas
>
>Jeg har prøvet at tegne dit net for dig.
>(Også for at opsumere en MEGET lang tråd på mailinglisten)

(Det er vel ikke noget problem?)

>Hvis du sætter et ekstra netkort i din OpenBSD, kan du give den et ip
>nummer på 10-nettet. eks. 10.0.91.2. Så burde de kunne se hinanden, men
>stadig kun hvis modemet er tændt (her kunne man tilføje, hvorfor slukke
>det ?)

Eftersom de sidder på samme net, kommer routeren i så fald ikke i spil
(forudsat der ikke er nogen name lookups eller anden udgående trafik), og
det burde være helt ligegyldigt om modemet er tændt, eftersom hubben er en
selvstændig enhed.

Desuden er det som sagt overflødigt med to netkort, eftersom det er det
samme fysiske net; man kan blot bruge en IP-alias.

I øvrigt så må kabelmodemet vel være opsat til en eller anden NAT/router
funktionalitet, siden det kan håndtere både Win***-maskinen på 10.* nettet,
og OpenBSD maskinen på 195.* nettet? Igen, hvad siger en traceroute fra
195.* OpenBSD maskinen til 10.* Win**** maskinen? (Log ind på OpenBSD som
root, og skriv:
"traceroute 10.0.91.1" i prompten. Skriv derefter:
ifconfig <interface> inet 10.0.91.2 netmask 255.0.0.0 alias
(<interface> skal naturligvis være navnet på dit interface), og prøv så
traceroute kommandoen igen.)

For øvrigt, selv om jeg skal være den sidste til at sige noget pænt om
Win****, så ville det undre mig hvis man i Win2K ikke også kan lave
IP-aliaser.

-Lasse