Re: at referere til..

From: Henrik Andersen (none@hem--hamster.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 06 May 2001 - 13:01:01 CEST

Date: Sun, 6 May 2001 13:01:01 +0200
From: Henrik Andersen <none@hem--hamster.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: at referere til..

On Sun, May 06, 2001 at 09:11:58AM +0100, Tomas Norre wrote:
> Jeg som tidligere skrevet ved at forsøge at installere MySQL og PHP på min
> OpenBSD Server. Men eksemplet jeg tager udgangspunkt i, er lavet på en
> maskine uden apache som derfor også gennemgår installationen af dette, som
> det ses nedenfor refereres der til apache_1.3.19 dir'et under downloads, men
> hvor skal jeg referere til hvis det allerede er installeret.. Jeg kan nemlig
> ikke finde selve mappe med apache filerne.
>
> cd /downloads/php-4.0.4pl1
> ./configure --with-mysql=/usr/local/mysql --with-apache=/downloads/apache_1.
> 3.19 --enable-track-vars

Nu var Morten så flink og henvise dig til faq'en om Ports installation på
www.se.openbsd.org. Hvorfor så ikke bruge det ?. Ports installation er et
af forcerne ved BSD. Jeg vil starte med at sige at jeg kun i min tid med
BSD har roddet med FreeBSD, men lige hvad jeg kan se så er ports layoutet
nogenlunde ens.

Fra tidligere mails snakkede du om du have apache 1.3.9 installeret, og de
råd du fik var at installerer den nyeste apache fra ports. Hvis du nu har
gjort det, så er det nemt at installere php4 fra ports træet. Du finder
(hvis ports layoutet er ens) php4 under /usr/ports/www/mod_php4. I dette
dir, skriver du så make install clean. Og din php4 skulle nu være
installeret.

Ports træet er en af de nemmeste måder at installere fra, samt holde styr
på hvad der er installeret på maskinen, og i sidste ende og den nemmeste
måde at rydde op efter sig på. Det samme gælder for installation af
packages, da der deles database over installeret programmer.

Hvis ikke noget af det ovenstående kan bruges (hvorfor det lige skulle
gælde ved jeg ikke) så mener jeg at --with-apache= er henvisning til det
basedir hvor apache er installeret, eller også er det til den udpakket
source (originale). Men jeg er blevet frelst for længe siden af
portstræet, så jeg skal ikke lige kunne sige hvilken en af dem er det
rigtige.

/Hemster
/* I have been there, but saw the light ;) */